| Författare |
Meddelande |
rudolfo
Medlem
|
#1 Skrivet: 23 Feb 2005 19:09
Är det någon som vet om någon läsvärd schackbok som en nybörjare kan ha behållning av? vore mycket tacksam för svar då jag inte är bevandrad inom schack . Med vänliga hälsningar Rudlofo ps. vore ochså tacksam för tips på en onlinesida som erbjuder shackspel.
|
vilhelm
Medlem
|
#2 Skrivet: 23 Feb 2005 19:18
min favvo!schacköppningar av mike basman.....strålande!Så bra pga han förklarar lättfattat vad som är på g....tror de flesta har behållning av denna bok fast den har några år på nacken....en höjdare!(finns på bokhandeln)
|
zebb
Medlem
|
#3 Skrivet: 23 Feb 2005 19:27
Hej! älskade broder! råkade läsa din presentation där du påstod dig vara svag i öppningen. Själv är jag en klippa när det gäller öppningar.Min favoritbok är : "mittsystem" av Aaron Nimzowitssch!
|
nickro
Medlem
|
#4 Skrivet: 23 Feb 2005 19:41
Hej! Chess for Tigers av Simon Webb kan rekomenderas! Tror den heter en tiger vid brädet på svenska, men är inte säker.
|
zebb
Medlem
|
#5 Skrivet: 23 Feb 2005 19:44
som en bro över mörka vatten ska jag bära dig på schackets å livets slingriga stigar -genom livet å genom shacket ! Vad som än händer håll dig bara till mig ! Min älskade vän : stadig som en klippa står jag vid din sida. Vinden tjuter... vågorna slår in över relingen:lugn bara lugn! Lita alltid på "gamle pappsen!"
|
vilhelm
Medlem
|
#6 Skrivet: 23 Feb 2005 19:45
jo. håller fast vid det...när jag(om) jag läser böcker så växer tuppkammen....men problemet är att jag är tamefauen senil...o glömmer raskt o det blir på ett ungefär i mitt spel...det borde väl du veta zebb...som är expert i smithmorra-gambit....som jag har läst o krånglat varje bok jag kommit över om....men ändå fastnar det inte...du krossade mig ju i min favvo!!.....håller med nimzogubben var ju lite frän.....men mike går heller inte av för hackor....föressten när ska du bjuda mig revanch?
|
zebb
Medlem
|
#7 Skrivet: 23 Feb 2005 19:50
ja,det enda jag kan komma på att svara är: att du måste vrida å vända på alla upptänkliga svar som motståndaren kan tänkas ha i bakfickan såvida det inte är helt åt skogen
|
vilhelm
Medlem
|
#8 Skrivet: 23 Feb 2005 20:02
hehe....grips plöstiligt av en oehörd revancshlusta!hey boy!YOu pick the place and time....and i be there!Sort of ...wating for you!(nu kommer jag att säga nåra uppretande ord:Du är lite feg?...eller rent av:använder du schackprogram så!!Nä....skämt o sido....är det dax för en "batalj" igen?...eller du kanske tycker jag är för dålig(bara jag överlever öppningen så)...hehe
|
zebb
Medlem
|
#9 Skrivet: 23 Feb 2005 20:13
Den som överlever öppningen mot Uncle Zebb ,har stora chanser att överleva det mesta!!!! "gammalt ordspråk"
|
vilhelm
Medlem
|
#10 Skrivet: 23 Feb 2005 20:28
hehe....senile ville ska göra sitt bästa....väl mött!
|
vilhelm
Medlem
|
#11 Skrivet: 23 Feb 2005 20:56
men som sagt...pröva nämd bok...inte dum alls o väl värd pengarna!
|
tegelviken
Medlem
|
#12 Skrivet: 23 Feb 2005 21:04
Zebb: "Mitt system" är ju ingen spelöppningsbok! Dessutom ganska svårläst och relativt avancerad. Inget för nybörjare.
|
Giraff
Medlem
|
#13 Skrivet: 23 Feb 2005 21:08
vetinte om böcker är det som ger mest... så är det inte för mig iallafall de jag lär mest/bäst av är att studera mästarpartier hällst med en förklarande text till... spelar gjärna igenom partier av Paul Morphy...
|
vilhelm
Medlem
|
#14 Skrivet: 23 Feb 2005 21:26
förövrigt så tycker jag.....tänk!själv!:-)....o andra sidan vad du än kommer på så har någon annan redan tänkt tanken....lite frusterande...eller?Ja typ 1907...så för att bli nått så bör man inte vara senil som jag..samt lära sig varför man flyttar hit o dit,,,alla drag har en tanke i sig....stormästarna ser detta!Vi vanligt folk...gör så gott vi kan....såvida du inte är etT ämnne!Är ju inte helt omöjligt genom historien!
|
anja_bebbe
Medlem
|
#15 Skrivet: 24 Feb 2005 10:08
Jah behöver ingen hjälp men a tack ändå att du hjälper miig!! Och det e så att jah kan spela shack å det har vi hemma också. Så att pappa tränar muug!! Beey // Anja
|
anja_bebbe
Medlem
|
#16 Skrivet: 24 Feb 2005 10:10
Sorry jah trodde bha att jah skrev till ne!! Hehehehhe
|
zebb
Medlem
|
#17 Skrivet: 24 Feb 2005 10:22
ehhh ,förlåt vadå? Jag uppfattade inte riktigt!
|
MarkkuS
Medlem
|
#18 Skrivet: 24 Feb 2005 13:29
Schacköppningar av Mike Basman. Mycket bra bok skriven för nybörjare på ett lättförstårligt sätt. Rekommenderas!
|
ngoran
Medlem
|
#19 Skrivet: 26 Feb 2005 18:51
Har nyligen blivit lite äldre ockh fick då boken Schack till döds av Michael J Gelb och Raymond Keene. Har bara hunnit läsa inledningen men i den står det varför man ska spela schack! det är för att man ska..... 1. Utveckla minnets kapacitet 2. Skjuta upp åldrandet 3. Uppleva skönheten 4. Lära känna sig och andra 5. Stärka förmåga att fatta beslut och ta ansvar 6. Stärka sitt analytiska och strategiska tänkande Men det visste ni väl redan?
|