Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Psykologiska knep (vinnargrepp)
Författare Meddelande
chris
Medlem
#1 Skrivet: 29 Dec 2004 04:26

Schack är ju mycket psykologi och "rävspel". På den här tråden kan vi samla alla vi kommer på. EX: I ett känsligt läge där det står och "väger", skickar man helt käckt ett medelande till sin motpart där man antyder att frun/flickvännen har en älskare.

Thaum1el
Medlem
#2 Skrivet: 29 Dec 2004 07:56

En sak jag har upptäckt, inte minst här, är att man aldrig ska ge upp, hur mörkt det än tycks se upp - för ofta vinner man partier för att den andra packar ihop och lämnar över segern. Flera gånger har jag blivit smått förvirrad över att folk har kastat in handduken i situationer där jag tyckt att det verkat som om jag håller på att få pisk. Ett par gånger, efter att ha analyserat partiet med andra, så har jag faktiskt legat under, vid något tillfällle hade jag inte kunnat vinna.

Det är inte alltid motståndaren ser sin egen styrka, och ger upp. Se därför till att inte ge upp före honom/henne.

JB_007
Medlem
#3 Skrivet: 29 Dec 2004 08:36

Instämmer fullkomligt

zohar
Moderator
#4 Skrivet: 29 Dec 2004 11:48

Hur psykar man sin motståndare – genom nätkorrespondens? Kul vore det om det fungerade! Här är det ju lite svårt att sparka motståndaren under bordet, eller blänga ohämmat som Judith Polgar brukar göra så raffinerat i VM. Hjuling anklagade mig lite lättsamt härom veckan för att försöka distrahera honom med struntmeddelanden! Kul som bara den.
I en schackbok från 1497 som skrevs av Luis Ramirez de Lucena gavs rådet att man skulle se till att motståndaren är berusad innan man började spela. Förvisso spelar en del här som om de sällskapade med en flaska, men det är svårt att knäcka motståndaren psykiskt för detta.
Vore det inte lämpligare att då använda meddelandefunktionen? Kanske funkar det om man redan efter första draget skickar meddelandet ”HAHAHAHA!”. Efter 3 drag säger man ”MEN HALLÅ vad gör du?!”, och efter 10 drag meddelar man ”Du verkar inte SE vad som är på väg att HÄNDA, ett TIPS bara, skaffa ett FÖRSTORINGSGLAS”.
Funkar inte detta, kan du ju alltid skicka nya meddelanden efter varje drag där du berättar om ditt tredje öga, att du bor under naken himmel eller har ett fykantigt utslag på kinden. Distraktion kan fungera! Och då har vi ju klassikern: Meddela motspelaren att han ska ”titta rakt in i brädet på skärmen, och låta ögonen vila mot mittpunkten. Allt runt om kring blir suddigt. Snart framträder ett mönster som är fantastiskt. Ser du inte? Ser du inte?!”.

Om ni nu tycker detta är för elakt och oförskämt, så har ni inte förstått vidden av psykningar i närschack världen över! Klassiska exempel är värstingarna Rustam och Gata Kamsky, som vid olika turneringar plötsligt utropade "I will KILL YOU!!", "My dad will kill you!”, eller "Not only will I kill you, but I'll make it look like natural causes". Fast jag tror Erik direkt skulle ge oss rött kort om vi startade ett inferno av fula ord.

Nä, då är distraktion bra mycket bättre. Fråga exempelvis motståndaren om han/hon kan gissa vad du har på dig.... eller inte har på dig....... det kan ju fungera. Hans/hennes löpare kanske kraschlandar bland dina bönder. Klassikern på detta område är nog den amerikanske mästaren Walter Browne, som vid otaliga mästerskap viskade till motståndaren; ”Just ignore my girlfriend sitting behind me in the gallery...she's the one in the front chair with the tight semi-transparent halter top, in the micro-mini skirt”.

Exemplen ovan om Kamsky och Browne är hämtade från:
http://www.chessnetwork.com/ncn/humour.htm

Du måste logga in för att kunna posta!