Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Det idealiska draget
Författare Meddelande
BL-O
Medlem
#1 Skrivet: 4 Feb 2012 16:53

Konsigt att man alltid kommer på det idealiska draget just när man gjort sitt drag.
Är jag månne ensam om den erfarenheten.

Bjarne3
Medlem
#2 Skrivet: 4 Feb 2012 17:01

Man må prøve med lidt mere tålamod, inden man gør det næste drag. - Er schack et matematisk spel? - Hvorfor flytter stormestre nogle gange det forkerte torn? - Hvorfor kan et naturligt drag være et fel-drag?

Sissa
Medlem
#3 Skrivet: 5 Feb 2012 07:41

Som Per Ostman skriver i "Your Best Move":

"Many players think they have to find what they would call the "best" move, but the question is: Is there one move that is better than the others in every position?

When thinking about it, you realize that even the concept of "best" is not clear! We can all agree that if there is one and only one move leading to a forced checkmate, it should certainly be considered as "best". But what if two of the moves lead to checkmate? You might argue that the quickest one is the best, because if nothing else, it saves you a tiny bit of effort. But if they are both checkmates in the same number of moves, is there still a best one?

The same question but on a much more profound level, is the question about which first move is the best. Experience suggests it is probably e4 or d4 and we think it should at least be one controlling the center.

But chess is a finite discrete mathematical problem and there is a solution. The problem is we don't know what the solution is, and even if we did, there would be no way for us to always choose one of the moves leading to the solution.

The point is, say we knew that by best play white would win. If that was the case, there would most probably be much more than one way to get there, and since the end result is the same, are all those moves of equal value, or which one should be considered the "best"?

When trying to answer this, we have to remember that chess is a sport, with two humans trying to outsmart each other. What we should strive for is optimizing the probability of winning, which means looking not for the objectively "best" move, but for the move with the highest probability of delivering the desired result.

This is an important point, because two moves that can both be considered "best" might not have the same probability of success, mainly because we are humans, with all sorts of subjective attributes. We have different knowledge in different aspects of the game, we thrive in different kinds of positions and we have more or less visualization power and intuition.

This means that in the same position, an attacking player's "best" move can easily be different from the positional player's. Sometimes there is only one objectively "best" move and sometimes there are more, but even the objectively "best" move can be a worse choice than another move because of the nature of the human mind."

tornado
Medlem
#4 Skrivet: 5 Feb 2012 10:24

#3 trodde att svenska var första språket på den här SVENSKA sidan ....

Sissa
Medlem
#5 Skrivet: 5 Feb 2012 10:55

Ledsen, har inte sett nagon oversattning av den an ... ...

Sommar11
Medlem
#6 Skrivet: 5 Feb 2012 10:59

jo här är den:

Många spelare tror att de måste hitta vad de skulle kalla den "bästa" flytta, men frågan är: Finns det ett drag som är bättre än de andra i varje läge?

När tänker på det, inser du att även begreppet "bästa" är inte klart! Vi kan alla överens om att om det finns ett och endast ett flyttar leder till en påtvingad schackmatt, bör det definitivt betraktas som "bäst". Men vad händer om två av de rörelser leder till schack matt? Du kan hävda att den snabbaste som är bäst, för om inte annat sparar det dig en liten bit av ansträngning. Men om de båda checkmates i samma antal drag, är det fortfarande ett bäst?

Samma fråga men på en mycket mer djupgående nivå är frågan om vilken första steget är den bästa. Erfarenheten tyder på att det är nog E4 eller d4, och vi tycker att det borde åtminstone vara en styrning av centrum.

Men schack är en ändlig diskret matematiskt problem och det finns en lösning. Problemet är att vi inte vet vad lösningen är, och även om vi gjorde det skulle det inte finnas något sätt för oss att alltid välja en av de rörelser som leder till lösningen.

Poängen är, säger vi visste att bästa spelet vita skulle vinna. Om så vore fallet, skulle det sannolikt vara mycket mer än ett sätt att komma dit, och eftersom slutresultatet är detsamma, är alla dessa drag av lika värde, eller som man bör anses vara det "bästa"?

När du försöker svara på detta måste vi komma ihåg att schack är en sport med två människor försöker överlista varandra. Vad vi bör sträva efter är att optimera sannolikheten för att vinna, vilket innebär att man tittar inte för objektivt "bästa" drag, men för flytten med den högsta sannolikheten för att leverera önskat resultat.

Detta är en viktig punkt, eftersom två drag som både kan betraktas som "bäst" kanske inte har samma sannolikhet för framgång, främst därför att vi är människor, med alla typer av subjektiva attribut. Vi har olika kunskap i olika aspekter av spelet, trivs vi i olika typer av positioner och vi har mer eller mindre visualisering makt och intuition.

Detta innebär att i samma position, kan en anfallande spelarens "bästa" gå lätt att skilja sig från positionella spelarens. Ibland finns det bara ett objektivt "bäst" drag och ibland finns det mer, men även objektivt "bästa" flytta kan vara en sämre val än någon annan flytta på grund av arten av det mänskliga sinnet. "

___o0o___
Medlem
#7 Skrivet: 5 Feb 2012 11:00

Citerar: tornado, #4:
trodde att svenska var första språket på den här SVENSKA sidan

Nei, hér getur þú skrifað á hvaða tungumáli sem þú vilt að sjálfsögðu. Þú getur notað Google þýða. (Isländsk )

MalmöLeif
Medlem
#8 Skrivet: 5 Feb 2012 13:01

Har sett något problem där det mest uppenbara draget skulle leda till remi - eftersom det gick att bevisa att den uppkomna ställningen var sådan att det t.ex. ej gjorts bondedrag eller några pjäs-slag på de 50 föregående dragen!

tornado
Medlem
#9 Skrivet: 5 Feb 2012 16:58

#6 Tack sommar11

Sommar11
Medlem
#10 Skrivet: 5 Feb 2012 17:41

varsogooood

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#11 Skrivet: 6 Feb 2012 07:58

Citerar: tornado, #4:
trodde att svenska var första språket på den här SVENSKA sidan

Ja, guuuuuuuuuuuuuud så hemskt om någon skriver något på engelska någon enstaka gång.

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 6 Feb 2012 08:33

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #11:
Ja, guuuuuuuuuuuuuud så hemskt om någon skriver något på engelska någon enstaka gång.

En onödig och barnslig kommentar ... i och med att det kommit en översättning

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#13 Skrivet: 6 Feb 2012 12:03

Citerar: tornado, #12:
En onödig och barnslig kommentar

Exakt ...

tornado
Medlem
#14 Skrivet: 6 Feb 2012 14:50

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #13:
Exakt ...

Att vara anonym är nog det mest barnsliga...

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#15 Skrivet: 6 Feb 2012 16:38

På vilket sätt skiljer sig ett namn (t ex Karl Broholm) på en internetsajt från anonymitet? Att tro att det är en skillnad faller nog in under barnsligt. Men låt oss inte käfta mer om det, tror ingen är intresserad.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 6 Feb 2012 17:19

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #15:
På vilket sätt skiljer sig ett namn (t ex Karl Broholm) på en internetsajt från anonymitet?

Klart det är en stor skillnad att spela mot en, som har satt ut sitt namn ,,mot en som är helt anonym. Jag fattar inte varför det skulle vara barnsligt att tycka så.

jimpan
Moderator
#17 Skrivet: 6 Feb 2012 17:32

Håll Er till trådämnet!!!

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 7 Feb 2012 01:45

Citerar: BL-O, #1:
Konsigt att man alltid kommer på det idealiska draget just när man gjort sitt drag.
Är jag månne ensam om den erfarenheten.

Är det inte lite av samma fenomen som den där vitfältslöparen man bytte bort? Ingen löpare är så saknad som just den. Själv tror jag att det i praktiskt spel över brädet är bäst att låta bli att tänka på det sättet, vad man skulle gjort i stället. Men visst känner jag igen mig! Men det har faktiskt med åren blivit allt mindre av den varan. Jag försöker bara blicka framåt, och känna mig nöjd med de drag jag gjort. Gilla läget alltså. Sen låter jag efteranalysen tala om vad jag har gjort för fel.

BL-O
Medlem
#19 Skrivet: 15 Feb 2012 09:03

Tack LNO1 för ditt som jag anser som svar på mitt spörsmål och anser tråden färdigbehandlad
BL-O

fetta
Medlem
#20 Skrivet: 15 Feb 2012 20:55

Alla vägar bär till Rom som man säger.
I många ställningar finns det oftast flera drag som leder till vinst.

fetta
Medlem
#21 Skrivet: 15 Feb 2012 20:56

Dock finns det även många drag som även leder till förlust.
Men man gör misstag för att lära sig av dem.

Du måste logga in för att kunna posta!