| Författare |
Meddelande |
Malvan
Medlem
|
#61 Skrivet: 28 Jul 2010 21:30
Meningen med att bli ihop med nån är väl just att man ska vara ihop och då ska väl inte var och en hålla på med sitt.
|
vpaavola
Medlem
|
#62 Skrivet: 28 Jul 2010 22:16
Utan att kräva mandat som relationsrådgivare, kan man väl generellt säga att man ska inte utplåna den andre och man ska inte utplåna sig själv.
|
vilhelm
Medlem
|
#63 Skrivet: 29 Jul 2010 01:38
hade nåra hardcore snyggisar på besök nyss...hehehe..jag frågade om vi skulle spela schack!skulle inte tro det sa dom..sysslar du med sånt elle??? ja sa jag !hmmm sa dom
|
vilhelm
Medlem
|
#64 Skrivet: 29 Jul 2010 01:48
Citerar: sture_lindberg, #32:
Det beror nog på hur du själv är som avgör hur du blir mottagen. Anser inte att man dessutom kan dra alla schackklubbar under samma mall.
haha näförvisso inte men snubben har ju generellt rätt..jag har då aldrig stött på några per populär på en schackklubb..o jag har hållt på länge
|
Dr.Cludde
Medlem
|
#65 Skrivet: 29 Jul 2010 01:49
Citerar: vilhelm, #63: .jag frågade om vi skulle spela schack
Hur tänkte du då? 
|
vilhelm
Medlem
|
#66 Skrivet: 29 Jul 2010 01:50
Citerar: Dr.Cludde, #65:
Hur tänkte du då?
man ela full i fan?
|
Dr.Cludde
Medlem
|
#67 Skrivet: 29 Jul 2010 01:55
Ja man skall inte visa sig för intresserad då kanske man skrämmer bort dom-det räcker kanske med damerna på brädet? 
|
vilhelm
Medlem
|
#68 Skrivet: 29 Jul 2010 02:01
Citerar: Svedjeholmen, #12: Ska man ha ett ragg på krogen tror jag det inte är så smart att nämna att man har schack som intresse...
haha klockrent!om man som dessutom har akvariefiskar som hobby är man ju såld på förhand..tänk er själva! dubbelnörd o ridå punkt slut!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#69 Skrivet: 29 Jul 2010 10:03
Citerar: Malvan, #61: Meningen med att bli ihop med nån är väl just att man ska vara ihop och då ska väl inte var och en hålla på med sitt.
Om man inte får ha skillda intressen vid sidan om relationen så är det inte mycket att bygga på.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#70 Skrivet: 29 Jul 2010 10:06
Citerar: vilhelm, #64: haha näförvisso inte men snubben har ju generellt rätt..jag har då aldrig stött på några per populär på en schackklubb..o jag har hållt på länge
Och jag har spelat i schackklubbar sen jag var 15, alltså snart 50 år.Och alla klubbar:Rockaden,Avesta,Horndal ;kristallen har varit mycket sociala och trevliga..
|
shieldfire
Medlem
|
#71 Skrivet: 29 Jul 2010 19:16
Citerar: Malvan, #61: Meningen med att bli ihop med nån är väl just att man ska vara ihop och då ska väl inte var och en hålla på med sitt.

|
Gammelsmurf
Medlem
|
#72 Skrivet: 29 Jul 2010 19:37
You can't live with them and you can't live without them...
|
ElKungo
Medlem
|
#73 Skrivet: 29 Jul 2010 21:47
Det handlar ju om schack för guds skull, inte nån dödsföraktande sport...
|
Malvan
Medlem
|
#74 Skrivet: 29 Jul 2010 23:41
#61, 69, 71: Ibland förstås, men det får ju vara måttligt.
|
Selfrid
Medlem
|
#75 Skrivet: 30 Jul 2010 09:48 - Redigerad av: Selfrid
Om man nu ska leva ihop och har olika intressen så kan det vara omöjligt att båda till 100% kan odla sina intressen precis som tidigare. Håller med #61; om båda ska leva sina liv exakt som tidigare utan att kompromissa för den andres skull så ser jag heller ingen mening med relationen.
Men nu var rubriken hurdan den typiske schackspelaren ser ut, och då menar jag att det är ganska många som av olika orsaker är förhindrade att spela i klubb, t ex på grund av skiftarbete, utlandstjänst och annat.
|
Selfrid
Medlem
|
#76 Skrivet: 30 Jul 2010 09:56
Som singel kanske man spelade över 100 partier om året och dessutom hade några tiotal korrpartier igång som man satt och pulade med på kvällarna. Förmodligen kommer relationen att kräva någon form av reducering, och då kan det ju bli klubbspelet som får ge vika. Men det får inte bara vara ett ensidigt uppoffrande.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#77 Skrivet: 30 Jul 2010 10:00
Om man inte får ha sina intressen kvar för att man träffat en tjej så anser jag det är riktigt illa. Kompromissa en del,ja visst. Men aldrig behöva sluta med sina hobbys.Och så tror jag att många avstår från klubbspel mest av slöhet.Det var någon som skrev här förut att han var tvungen att åka en halvimmes resa för att komma till schackklubben..Rent sorgligt att höra..Inte att resan är en halvtimme alltså,utan att han anser det var i mesta laget
|
sture_lindberg
Medlem
|
#78 Skrivet: 30 Jul 2010 10:04
Citerar: Selfrid, #76: Som singel kanske man spelade över 100 partier om året
Jag har spelat ca 40 partier om året och det har jag fortsatt med även då jag vart ihop med kvinnor.Och det har funkat alldeles utmärkt bra.Jag har talat om att jag är schackspelare ganska så snart i relationerna,då har det aldrig uppstått några problem senare.Och jag har också accepterat kvinnornas hobbys eller intressen så klart..
|
Selfrid
Medlem
|
#79 Skrivet: 30 Jul 2010 10:08
Det kan bli ett uppdämt behov som man får utlopp för senare i livet. En schackspelare som var läkare tjänstgjorde många år i Afrika och kunde då inte spela närschack. Sedan han kommit tillbaka till Sverige som pensionär så tog han skadan igen och var med i stort sett alla schacktävlingar han kunde stöta på.
|
Selfrid
Medlem
|
#80 Skrivet: 30 Jul 2010 10:13
Citerar: sture_lindberg, #78: Jag har spelat ca 40 partier om året och det har jag fortsatt med även då jag vart ihop med kvinnor.Och det har funkat alldeles utmärkt bra.Jag har talat om att jag är schackspelare ganska så snart i relationerna,då har det aldrig uppstått några problem senare.Och jag har också accepterat kvinnornas hobbys eller intressen så klart..
Ingen tvivlar på det. Men det är nog inte likadant för alla. Många gånger har man väl observerat hur klubbspelet avtar när det kommit kvinnor (eller män) med i bilden.
Såvida inte partnern också är schackspelare
|
sture_lindberg
Medlem
|
#81 Skrivet: 30 Jul 2010 10:25
Citerar: Selfrid, #80: Ingen tvivlar på det. Men det är nog inte likadant för alla
Det beror nog mest på att dom inte har sagt i god tid att dom är schackspelare och vill så förbli. Närmast toffelhjälteattityd..Eller feghet kanske..
|
Rovlund
Medlem
|
#82 Skrivet: 30 Jul 2010 21:09
Hmm, eller kärlek? 
|
viktoria68
Medlem
|
#83 Skrivet: 30 Jul 2010 21:19
Citerar: Rovlund, #82: Hmm, eller kärlek?
En klok man - och schackspelare! 
|
Rovlund
Medlem
|
#84 Skrivet: 30 Jul 2010 21:28
Citerar: viktoria68, #83: En klok man - och schackspelare!
En bra kombination! 
|
vpaavola
Medlem
|
#85 Skrivet: 30 Jul 2010 23:08
Men Rovlund. Är du inte en tuff kille?
Ypperligt. Du förstår att bra relation är viktigare än schack.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#86 Skrivet: 31 Jul 2010 00:13
Man kan väl ha både en bra relation och vara schackspelare. Det ena hindrar ju inte det andra.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#87 Skrivet: 31 Jul 2010 00:28
Finns det tillräcklig kärlek från tjejens/killens sida så låter hon /han nog "killen /tjejen spela schack
|
vpaavola
Medlem
|
#88 Skrivet: 31 Jul 2010 00:31
Klart man kan. Frågan är om prioriteringen. Fritidsintressen, inklusiv schack, får inte vara viktigare än relationen.
|
Kullberg
Moderator
|
#89 Skrivet: 31 Jul 2010 00:43 - Redigerad av: Kullberg
Citerar: vpaavola, #88: Klart man kan. Frågan är om prioriteringen. Fritidsintressen, inklusiv schack, får inte vara viktigare än relationen.
Varför får det inte vara det? Det väljer man väl själv.
|
viktoria68
Medlem
|
#90 Skrivet: 31 Jul 2010 09:54
Citerar: Kullberg, #89: Varför får det inte vara det? Det väljer man väl själv.
Problemet tror jag är att många i början av en relation lägger sina intressen åt sidan. Efter ett tag vill man ägna sig åt intresset igen, och då blir det liv på den andra för att man "drar sig undan" eller "har tröttnat".
Bäst är att vara tydlig med vad man har för intresse och framför allt hur mycket tid man lägger på det.
|