Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den typiske schackspelarn 2010?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
DUSK
Medlem
#31 Skrivet: 24 Jul 2010 01:47

Håller med insänd. #18. Jag fick spela schack i stället för att ha minnes-träning, läraren uppmuntrade mig då han ansåg att schack är den bästa hjärngympa man kunde få.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 24 Jul 2010 11:26

Citerar: 1984orwell, #28:
men ledsnade
snart mycket på grund av den introverta och allmänt asociala stämningen.

Det beror nog på hur du själv är som avgör hur du blir mottagen. Anser inte att man dessutom kan dra alla schackklubbar under samma mall.

Rovlund
Medlem
#33 Skrivet: 24 Jul 2010 11:52

På "min" klubb pratar vi nog lika mycket som vi spelar schack, om inte mer ibland!

stefan67
Medlem
#34 Skrivet: 25 Jul 2010 01:11

Citerar: Svedjeholmen, #12:
Ska man ha ett ragg på krogen tror jag det inte är så smart att nämna att man har schack som intresse...

Nej, så brädar man inte en dam!

(Förlåt och ursäkta för denna ordvits men jag bor i Göteborg... Kunde inte låta bli!)

trumvirvel
Medlem
#35 Skrivet: 25 Jul 2010 13:20

Hur den "typiske schackspelaren 2010" är som person förblir nog okänt i de flesta fall - många väljer nog att förbli avatarer och spelar framför allt online då de är för bekväma för, eller inte anser sig ha tid att söka upp en schackklubb IRL.

Talar tyvärr av egen erfarenhet - men kanske blir jag åter klubbspelare när barnen lämnat boet...

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 25 Jul 2010 13:31

Handlar mest om intresse..Är man tillräckligt intresserad av schack,så klart man börjar spela i en schackklubb. TID kan man aldrig skylla på.Det har man alltid, bara intresset är tillräckligt stort.

Johnny
Medlem
#37 Skrivet: 25 Jul 2010 13:33

Citerar: 1984orwell, #28:
Jag var med i en schack-klubb en kort period, som nybörjare, men ledsnade
snart mycket på grund av den introverta och allmänt asociala stämningen. Jag
menar att schack-världen har byggt upp en osynlig barriär som stöter bort
människor som inte alls kan något om schack men som kanske är nyfikna.

För att bara varit med i schacklubb en kort tid har du en väldigt bestämd uppfattning om hur schackvärlden ser ut.
Pröva en annan klubb. Många klubbar har en väldigt gemytlig stämning och de flesta spelare man möter i serien är både trevliga och goda sportsmän. Naturligtvis kan det ta sin tid att knyta sociala kontakter men det gäller väl egentligen i alla sammanhang. Mycket beror, som vanligt, på en själv.

shieldfire
Medlem
#38 Skrivet: 25 Jul 2010 13:41

Ja det låter inte alls som de klubbar jag har varit med i. Mycket styrs (generellt) av vilka förväntningar man har ska hända också.

trumvirvel
Medlem
#39 Skrivet: 25 Jul 2010 13:44

Citerar: sture_lindberg, #36:
Handlar mest om intresse..Är man tillräckligt intresserad av schack,så klart man börjar spela i en schackklubb. TID kan man aldrig skylla på.Det har man alltid, bara intresset är tillräckligt stort.

Försöker bestämma mig för om jag ska instämma eller inte - i mitt fall handlar det om att det är 30 minuters resväg till klubben och att jag prioriterar annat (läs: barnen). Så ok, visst handlar det om prioriteringar och intresse - samt att svälja stoltheten och förlora alla dessa otaliga partier mot duktiga klubbspelare.

Vet att det är bästa sättet att utvecklas, men nog är det roligare att tampas med jämbördiga - de gamla klubbrävarna hade oftast ett alltför stort försprång. På nätet kan man ju välja att möta motståndare inom +- 200 ratingpoäng. Självfallet fick man tidshandikapp, men att ha 8 minuter mot en bättre som har 2 känns ärligt talat inte som att vinna "på riktigt".

Men min sexåring tycker mycket om att spela schack, så snart kanske vi kan åka iväg till klubben tillsammans

vilhelm
Medlem
#40 Skrivet: 27 Jul 2010 11:32

Citerar: Karpov., #27:
#27 Skrivet: 23 Jul 2010 15:50 Citera

Tack farbrorjo för förklaringen!

Instämmer! Fördomar var ju rätt ord,förr fanns det hur är det 2010?
Det finns många förutfattade meningar om schackspelare.För det första kan inte folk fatta hur man kan ägna så mycket tid på att stirra på ett rutigt bräde och undrar hur det är fatt?

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 27 Jul 2010 11:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: trumvirvel, #39:
i mitt fall handlar det om att det är 30 minuters resväg till klubben och att jag prioriterar annat (läs: barnen).

hela 30 minuter ! ojojoj Barnen borde hinnas med ändå även om pappa är på schack en gång i veckan..... Och förlorar gör ju alla i början..

Selfrid
Medlem
#42 Skrivet: 27 Jul 2010 14:52

Citerar: trumvirvel, #39:
Så ok, visst handlar det om prioriteringar och intresse

Jag vill nog mena att just detta är ett annat viktigt kännetecken hos den typiske schackspelaren: olika intressen som konkurrerar om tiden. I de klubbar jag spelat har det funnits ganska få medlemmar som gett sig schacket helt i våld och inte sysslar med annat. Typiskt för den hängivne singeln är ju just att aktiviteten i klubben minskar då vederbörande skaffat sig fästman/fästmö, flyttat ihop och kanske bildat familj. Se bara på alla lovande juniorer som klubbarna förlorar när de vuxit upp och fått andra intressen. Jag vet en klubb som fick ett mycket sent återbud till en lagmatch. Killen de skulle hämta meddelade att han inte kunde spela: -Jag har glömt att jag lovat tjejen att vi ska titta på tvättmaskiner i dag, och det kommer att bli skilsmässa om jag inte gör det! Och det kunde ju lagkompisarna inte ha på sina samveten...

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 27 Jul 2010 15:36

Man får väl göra klart för sin flickvän eller fästmö redan i ett tidigt stadium att man är schackspelare ! Då brukar det inte bli några problem..jag kan nog säga att jag är VÄLDIGT intresserad av schack.men jag har hur många andra intressen som helst..Musik,natur,historia,bridge,boule,mina barn och barnbarn mm ,mm ,mm..Men att minska på schacket bara för man har träffat en tjej skulle jag aldrig finna mej i .
.P.s jag är sambo och förlovad sen snart 2 år tillbaka..

Svedjeholmen
Medlem
#44 Skrivet: 27 Jul 2010 16:19

Fruntimmer skall hållas kort

___o0o___
Medlem
#45 Skrivet: 27 Jul 2010 16:24

Det var inte så länge sedan min f.d. fru sa till mig
- Du får välja mig eller schacket.

Jag valde förstås schacket utan att tveka.

Vad vore livet utan schack?

~ skål

trumvirvel
Medlem
#46 Skrivet: 27 Jul 2010 17:17

Citerar: ___o0o___, #45:
Jag valde förstås schacket utan att tveka.

Tack för ett gott skratt, hoppas att det inte BARA var det som var orsaken.

Ja, jag stämmer väl in i mallen "alldeles för många intressen för att bli RIKTIGT bra på något av dem...än så länge iaf"

Iof sig har jag filosofin att det viktigaste är att något är roligt och berikande, inte att man blir bäst i Sverige på det

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 27 Jul 2010 18:04

Citerar: trumvirvel, #46:
viktigaste är att något är roligt och berikande, inte att man blir bäst i Sverige på det

Helt rätt.Och man kan faktiskt gilla både schack och sin kvinna...Samtidigt,,

hammarbyif
Medlem
#48 Skrivet: 27 Jul 2010 20:27

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 28 Jul 2010 10:36

Skulle aldrig dra ner på schacket för att jag träffat en kvinna.Men det bästa är ju att man talar om sitt schackintresse i god tid

Selfrid
Medlem
#50 Skrivet: 28 Jul 2010 13:07

Citerar: sture_lindberg, #49:
Skulle aldrig dra ner på schacket för att jag träffat en kvinna.

Det blir inte dock inte alltid som man tänkt sig för stolta ungkarlar...
Klicka!

Muamer
Medlem
#51 Skrivet: 28 Jul 2010 19:25

Citerar: Svedjeholmen, #12:
Ska man ha ett ragg på krogen tror jag det inte är så smart att nämna att man har schack som intresse...

Det är inte så negativt som de flesta tror. Visst tycker vissa tjejer att schack är nördigt, men allmänt så tycker de flesta av de att smarta män är sexiga och schack associeras ofta med hög intelligens.

Muamer

Rovlund
Medlem
#52 Skrivet: 28 Jul 2010 19:51

Citerar: sture_lindberg, #49:
Men det bästa är ju att man talar om sitt schackintresse i god tid

I sängkammaren: "Älskling, det är något jag borde tala om för dej, jag spelar schack!"

Så var den kvällen förstörd?

vpaavola
Medlem
#53 Skrivet: 28 Jul 2010 20:22

Ska du ha "ett ragg på krogen" spelar det absolut ingen roll spelar du schack eller fia med knuff. Först går tjejerna efter utseende, sen efter hur mycket pengar du kan spendera på dom. Du kan givetvis förbättra dina chanser om du är slängd i käften. Men med relationerna med motsatta könen har schack lika stor eller lika liten betydelse som vilken annan hobby- intresse som helst. Du får välja mellan schack och mig kan lika gärna vara fotboll, bilar, frimärken osv. Avgörande är hur hängiven du är på ditt tidsfördriv.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 28 Jul 2010 20:44

Citerar: vpaavola, #53:
Avgörande är hur hängiven du är på ditt tidsfördriv.

Nej avgörande är hur mycket tjejen tycker om dej..Tycker hon om dej tillräckligt så låter hon dej fortsätta med dina hobbys..Där inräknat även schack

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 28 Jul 2010 20:46

Citerar: Rovlund, #52:
sängkammaren: "Älskling, det är något jag borde tala om för dej, jag spelar schack!"

Så var den kvällen förstörd?

Lite för sent kanske..Eller för tidigt,,beror på hur man ser på saken !!

vpaavola
Medlem
#56 Skrivet: 28 Jul 2010 20:49

Ingen tjej vill bli brädat av brädspel. Man får hitta balans.

TesseS
Medlem
#57 Skrivet: 28 Jul 2010 20:53

Citerar: vpaavola, #53:
Ska du ha "ett ragg på krogen" spelar det absolut ingen roll spelar du schack eller fia med knuff. Först går tjejerna efter utseende, sen efter hur mycket pengar du kan spendera på dom. Du kan givetvis förbättra dina chanser om du är slängd i käften. Men med relationerna med motsatta könen har schack lika stor eller lika liten betydelse som vilken annan hobby- intresse som helst. Du får välja mellan schack och mig kan lika gärna vara fotboll, bilar, frimärken osv. Avgörande är hur hängiven du är på ditt tidsfördriv.

Alltid lika intressant att se hur mkt cred ni killar ger oss tjejer.

vpaavola
Medlem
#58 Skrivet: 28 Jul 2010 21:10 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: TesseS, #57:
Alltid lika intressant att se hur mkt cred ni killar ger oss tjejer.

Raggningskriterier är ömsesidiga. Man byter ut plånboken mot snygg ansikte och gungande bakdel. Det som jag vill få fram är att schack har inget eller föga betydelse. Roligt att höra från dig.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 28 Jul 2010 21:17

Vill en tjej att man ska sluta med sin bästa hobby bara för deras skull,så är hon kanske inget att ha,Tycker både tjejen och killen ska få fortsätta ha sina hobbys.Hobbys ska man inte behöva ge upp bara för man träffat på någon av det motsatta könet ..

vpaavola
Medlem
#60 Skrivet: 28 Jul 2010 21:29

Håller helt med. Men har man partner som är något att ha, då ska man ha henne-honom som det viktigaste. Sen kan man spela schack eller vad som helst så mycket som förhållandet tål.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!