| Författare |
Meddelande |
Karpov.
Medlem
|
#1 Skrivet: 21 Maj 2010 14:39
Hur ska man se på schack? Är det t.ex. vetenskap, konst, sport, tidsfördriv eller hjärngymnastik? Själv är jag mycket kluven angående detta.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#2 Skrivet: 21 Maj 2010 14:49
Det är nog alltihop som du räknade upp.
|
palmann3
Medlem
|
#3 Skrivet: 21 Maj 2010 14:55 - Redigerad av: palmann3
Ja, Sture .... man kan lære mycket af schack. Det burde være et fag i skolen. -
Skak på høgste plan er det hele. Og nybøjere kan lære sig disciplin og tålamod ! -
|
sture_lindberg
Medlem
|
#4 Skrivet: 21 Maj 2010 15:15
Citerar: palmann3, #3: Og nybøjere kan lære sig disiplin og tålamod ! -
Absulut .Jag har varit i skolor och lärt ut schack. Det var mycket omtyckt både bland elever och lärare. jag jobbade som schackinstruktör i 6 år.
|
palmann3
Medlem
|
#5 Skrivet: 21 Maj 2010 15:19
Ja, det var vel et bra job at ha' ..... jeg tror, at du SÅ og hørte mange rolige saker. -
|
sture_lindberg
Medlem
|
#6 Skrivet: 21 Maj 2010 15:24
Ja det roligaste jobbet jag haft! Det kom lärare från den tiden (92-98).och frågade mej många år efteråt varför inte schacket kunde få fortsätta.
Svar :Ekonomi
|
palmann3
Medlem
|
#7 Skrivet: 21 Maj 2010 15:32
Ekonomi `? - Kan det være rigtigt? - Hur mange penge skulle du ha' for dit job? -
|
Karpov.
Medlem
|
#8 Skrivet: 21 Maj 2010 16:32
En del schackmästare, t.ex. Fischer, har hävdat att schack är konst. Men jag är rätt tveksam till detta, kanske pga. min uppfattning om vad konst är. Konst ser jag som något som förändrar människor; förändrar synsätten, attityderna, värderingarna osv. Har svårt att se hur schack kan uppnå detta!?
|
palmann3
Medlem
|
#9 Skrivet: 21 Maj 2010 16:56 - Redigerad av: palmann3
I visse situationer og på högste plan - er schack konst. - You can even have a smile now and then playing through a game. Sometimes you will say: Wow! - - -
Let us say: A queen sacrifice. - ( Dam-offer )
Og hvad med at komponere en studieagtig afslutning på et parti.
Kasparov har gjort det mod Karpov. Jeg tror det var sidste parti i 1985. ( ? )
.
|
farbrorjo
Moderator
|
#10 Skrivet: 21 Maj 2010 17:13 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: Karpov., #8: En del schackmästare, t.ex. Fischer, har hävdat att schack är konst. Men jag är rätt tveksam till detta, kanske pga. min uppfattning om vad konst är. Konst ser jag som något som förändrar människor; förändrar synsätten, attityderna, värderingarna osv. Har svårt att se hur schack kan uppnå detta!?
Det håller jag med dig om, men det är en konstsyn som dels blir mer dominerande ju närmare vår egen samtid vi kommer och inte ens i våra dagar är allenarådande. Starkt förenklat kan man säga att ordet konst är sprunget ur två delar. Den ena tar fasta på det som kan erfaras med sinnena (och i förlängningen de tankar och känslor som detta ger upphov till), medan den andra är kopplad till tekniskt kunnande och utförande. När du läser en bok, hör ett musikstycke, betraktar en tavla o s v härrör din upplevelse från den första, medan frambringandet kommer av den andra. Summan av dem möjliggör konstupplevelsen, samtidigt som det naturligtvis är möjligt att tala bara om en av dem. Minimum var det nog det senare Fischer gjorde (alltså åsyftade själva spelförmågan) - inom engelskan kan ordet "art" stå för såväl summa som någon av delarna, medan det i svenskan ytterst sällan talas om den andra som konst (dock finns det med i uttryck som "Det var väl ingen konst" när detta syftar på något som inte behöver ha med konstupplevelser att göra, som att slå i en spik eller knyta skosnörena, t ex).
Men med detta sagt vet jag förstås inte vilken mix Fischer avsåg (och även om man renodlar konstbegreppet till att endast gälla det förstnämnda, finns det förstås en uppsjö av konstdefinitioner att ta ställning till alternativt uppfinna innan man kan börja närma sig en eventuell samstämmighet).
|
sture_lindberg
Medlem
|
#11 Skrivet: 21 Maj 2010 18:09
Citerar: palmann3, #7: Ekonomi `? - Kan det være rigtigt? - Hur mange penge skulle du ha' for dit job? -
En normal månadslön..jag jobbade på heltid med detta. Men efter 6 år så ansåg dom inte ha råd med mej längre..
|
Svedjeholmen
Medlem
|
#12 Skrivet: 21 Maj 2010 18:29
Ja det måste rimligen finnas viktigare ämnen än schack att prioritera när skolornas finansiella medel är ändliga.
|
Kleimark
Medlem
|
#13 Skrivet: 21 Maj 2010 18:32
Citerar: Svedjeholmen, #12: Ja det måste rimligen finnas viktigare ämnen än schack att prioritera när skolornas finansiella medel är ändliga.
Schack är inget skolämne.
Det går emellertid att låta schack bli en del av ett annat ämne(till exempel matematik).
|
Budapest
Medlem
|
#14 Skrivet: 21 Maj 2010 18:43
Va? Är schack inget skolämne???!!!??? Tack för upplysningen kliemark
|
Kleimark
Medlem
|
#15 Skrivet: 21 Maj 2010 18:47
Varsågod.
|
Svedjeholmen
Medlem
|
#16 Skrivet: 21 Maj 2010 18:58
Tacksamheten bara forsar....
|
minnesluckan
Medlem
|
#17 Skrivet: 21 Maj 2010 19:25
Jag tror att det ger hjärnan den stimulans den behöver för att hålla sig frisk. Då gäller det även andra sk. tankespel. (Backgammon, bridge och t.o.m Korsord, suduko m.fl.) Det håller håller ens hjärna ung och vital, och förhindrar sjukdommar som t.ex: altzeimers och demens m.m. Jag tror att det blir någon typ av aerobics för de små grå, så spela på.
|
Kleimark
Medlem
|
#18 Skrivet: 21 Maj 2010 19:34
Citerar: minnesluckan, #17: Det håller håller ens hjärna ung och vital, och förhindrar sjukdommar som t.ex: altzeimers och demens m.m.
Det vore fantastiskt om hjärnan inte skulle kunna bli sjuk, bara genom att spela schack. Tyvärr är det inte så, men det minskar åtminstone risken för vissa sjukdomar. Det är dessutom roligt att spela schack.
|
minnesluckan
Medlem
|
#19 Skrivet: 21 Maj 2010 19:47
Klart att hjärnan kan bli sjuk, men genom lite hjärngymnastik så uppkommer inte sk. ålderssjukdommar lika lätt(Tror du inte det Kleimark?).
|
Kleimark
Medlem
|
#20 Skrivet: 21 Maj 2010 19:51
Jo, det tror jag. Jag läste bara vad du skrev ovan. Du skrev att det förhindrar sjukdomar, vilket inte är sant.
|
Budapest
Medlem
|
#21 Skrivet: 21 Maj 2010 19:51
Ska bli intressant att läsa vad doktorn anser...
|
Karpov.
Medlem
|
#22 Skrivet: 21 Maj 2010 20:15 - Redigerad av: Karpov.
Citerar: farbrorjo, #10: Men med detta sagt vet jag förstås inte vilken mix Fischer avsåg (och även om man renodlar konstbegreppet till att endast gälla det förstnämnda, finns det förstås en uppsjö av konstdefinitioner att ta ställning till alternativt uppfinna innan man kan börja närma sig en eventuell samstämmighet).
Jag tycker att du gör en bra beskrivning när du delar upp konstbegreppet i två kategorier. Men jag tror inte att Fischer syftade på den andra kategorin när han hävdade att schack är konst, dvs. konst i bemärkelsen "inlärd färdighet". Han menade nog att schackspelaren är en konstnär som skapar "skönhet". Håller med dig om att konstdefinitionen inte är något slutgiltigt och kan variera mycket i våra dagar - konst är inte längre bara något som är vackert. Visst kan ett mästerligt schackparti ha sin skönhet och väcka "wow"-upplevelser, men blir det konstverk för det?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#23 Skrivet: 21 Maj 2010 20:48
Citerar: Svedjeholmen, #12: Ja det måste rimligen finnas viktigare ämnen än schack att prioritera när skolornas finansiella medel är ändliga.
Det var ingen skola som betalade min lön..Utan Dalarnas schackförbund.
|
farbrorjo
Moderator
|
#24 Skrivet: 21 Maj 2010 20:50
Citerar: Karpov., #22: Visst kan ett mästerligt schackparti ha sin skönhet och väcka "wow"-upplevelser, men blir det konstverk för det?
Nej, avgjort inte för min del i alla fall. Schackpartiet spelas inte med syfte att vara konstskapande, det finns i regel heller ingen publik som är beredd att utnämna det till konst, ej heller några kritiker eller något sammanhang där det kan placeras som kan vinna konstvärldens acceptans och därmed upphöja det till konst (men därmed inte sagt att det kan bli villebråd för någon vild konceptkonstnär i framtiden och om denne lyckas trycka på en eller flera av ovanstående knappar behöver det inte alls vara otroligt - men obs! då endast i det särfallet och på dessa premisser - schacket som fenomen skulle inte bli mera konst för det).
|
sture_lindberg
Medlem
|
#25 Skrivet: 21 Maj 2010 21:25
Konst är konst OM betraktaren anser det. Så jag anser visst att schack kan vara konst.
|
machucado
Medlem
|
#26 Skrivet: 21 Maj 2010 21:59
Konst är konst om JAG anser det. Oftast är schack inte konst. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#27 Skrivet: 21 Maj 2010 23:00
Betraktaren avgör som sagt.Anser jag det så är det ju faktiskt så..i alla fall för mej.
|
ElKungo
Medlem
|
#28 Skrivet: 21 Maj 2010 23:07
schack är schack!
|
jockej
Medlem
|
#29 Skrivet: 21 Maj 2010 23:27
Den institutionella konstteorin gör gällande att konst som fenomen definieras av etablerade institutioner i konstvärlden. Dessa kan vara gallerier, museer och konstbiennaler men också kuratorer och konstteoretiker.
|
jockej
Medlem
|
#30 Skrivet: 21 Maj 2010 23:35
Definitionen ovan för den institutionella konstteorin är hämtad från wikipedia
|