Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegfegisar!
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Lesa
Medlem
#1 Skrivet: 9 Mar 2010 14:13

De som spelar på Stegen och väntar tre dagar med varje drag mot utmanarna, men dagligen spelar för fullt mot dem de utmanat är riktiga STEGFEGISAR! De borde bort från Stegen!

sureatonce
Medlem
#2 Skrivet: 9 Mar 2010 14:44

Man borde kanske införa en ny sorts stege?
Stresstege...

Kleimark
Medlem
#3 Skrivet: 9 Mar 2010 14:46

Citerar: Lesa, #1:
De som spelar på Stegen och väntar tre dagar med varje drag mot utmanarna, men dagligen spelar för fullt mot dem de utmanat är riktiga STEGFEGISAR! De borde bort från Stegen!

När du väl vinner partiet, kommer du att klättra många steg. Det kan många gånger vara en fördel om partiet dröjer litet.

barr
Moderator
#4 Skrivet: 9 Mar 2010 15:32

Som i alla schacktävlingar där någon form av klocka är inblandad gäller regeln att var och en sköter sin egen tid. Den som är med i stegen får spela efter de regler som gäller där, och om man inte gillar reglerna får man överväga själv om det är värt att delta i stegen. Den som vill kritisera medtävlare som följer reglerna tycker jag är ute i ogjort väder.

Däremot kan alla föreslå till sajtens ägare Erik förändrade regler utifrån olika principer. Jag kan också påminna om att det kommer att komma flera nya former av stege-varianter efter att reformen om en användare per person är genomförd.

/barr, moderator

Lesa
Medlem
#5 Skrivet: 9 Mar 2010 15:58

Självklart har man rätt att ta det så lugnt man vill. Tycker bara att det är ett märkligt beteende. Hur kul blir Stegen om ALLA gör på det viset, ett drag var tredje dag? Förmodar att det vore Stegens död.

barr
Moderator
#6 Skrivet: 9 Mar 2010 16:01

Citerar: Lesa, #5:
Hur kul blir Stegen om ALLA gör på det viset, ett drag var tredje dag?

Håller med dig om att det inte blir så skoj. Jag hoppas på de nya stegformerna för egen del.

Randomize
Medlem
#7 Skrivet: 9 Mar 2010 17:51

Just detta trista beteende har gjort att jag slutat med stegen ..

Nörager
Medlem
#8 Skrivet: 9 Mar 2010 18:04

Japp samma här randomize

CAQUELAQ
Medlem
#9 Skrivet: 9 Mar 2010 19:11 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag har spelat några partier i Stegen, men hoppade snabbt av eftersom jag inte var förtjust i formatet - det var faktiskt detta som gav mig inspiration att starta min turneringsserie CAÏSSAORDEN (titta - en PR-kupp!) så att man kunde ha lite kul istället för att bli frustrerad hela tiden.

Men jag ser fram emot vad Erik kan hitta på, och ser jag att ett format passar mig, så kommer jag definitivt att haka på Stege-spelet igen.

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 10 Mar 2010 11:47 - Redigerad av: Darlanio

Klart det blir en fördel om partierna mot de som utmanat spelaren tar längre tid än de partier där man själv utmanat.

Jag kanske har fel men...

Enklast är väl att använda en finit betänketid istället för tid per drag? Stege med partier på 15 dagar eller kanske 7 dagar? För få som kan vara med då? Det blir kanske svårare att utnyttja detta faktum ju kortare tiden är.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 10 Mar 2010 12:24

Tycker att stegen är bra som den är.7 eller 15 dagars kan man ju köra ändå.
Citerar: Lesa, #1:

Man har ju TRE dagar på sej..varför skulle man inte få använda dom då ?

Lesa
Medlem
#12 Skrivet: 10 Mar 2010 13:34

Sture, man har all rätt att vänta i tre dagar med att göra ett drag, men det är ett märkligt beteende att dagligen spela för fullt i de matcher man själv utmanar någon annan. Som jag skrev tidigare skulle Stegen stendö om alla betedde sig så, alltså ett drag var tredje dag i alla matcher!

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 10 Mar 2010 13:48

Jo lite utstuderat är det allt att spela så.Håller med..Men vad göra.. Regler är regler.

MrVi
Medlem
#14 Skrivet: 10 Mar 2010 15:13

Man borde ändra betänketiden till 3 dagar till 1,5 dag skulle vara mycket bättre.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 10 Mar 2010 16:04

Ja för dom som har gott om tid..Värre för de andra...

nikotinkick
Medlem
#16 Skrivet: 11 Mar 2010 13:14

Ja, jag brukar inte slänga käft här inne, men jag tycker nog 3 dagar känns rätt uthärdligt, själv skulle jag inte spela stegen om det vore hets men, klart jag förstår ju er som vill att det inte ska drygas i onödan.

Darlanio
Medlem
#17 Skrivet: 11 Mar 2010 13:26

Jo, det finns ju en risk att färre spelar på stegen om det blir för kort betänketid. Jag valde bort stegen pga nuvarande betänketid, men samtidigt är det synd om folk slutar spela på Stegen pga tidstaktiska finesser som den i tråden beskrivna.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 11 Mar 2010 13:30

Summa summarum :Stegen är bra som den är Det går nämligen inte att göra ALLA nöjda..Ingen som har tänkt på det?

uct2
Medlem
#19 Skrivet: 11 Mar 2010 13:54

Jag vill bara hålla med Sture. Jag gjorde en snabb koll och såg att det för närvarande är 662 deltagare på stegen. Om en spelform lockar så många deltagare är det svårt att se att man skulle vinna något på att ändra den. Givetvis kan man skapa andra "stegar" med kortare betänketid, men se det då som en parallell variant och låt den nuvarande stegen leva och frodas som den är.

Darlanio
Medlem
#20 Skrivet: 11 Mar 2010 14:57

Håller med uct2 - självklart skall den nuvarande stegen vara kvar i oförändrad form så länge den används och är aktiv. En parallell stege med nya regler/betänketider osv är att föredra framför en förändring av den nuvarande.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 11 Mar 2010 15:05

Som uct2 redan nämnt så är det hela 662 som spelar på stegen.Då är den ju i högsta grad aktiv ! Och den passar kanske inte ALLA. Men det finns ingen stege i världen som alla skulle vara nöjda med.Thats it .

Drotten
Medlem
#22 Skrivet: 11 Mar 2010 15:12 - Redigerad av: Drotten

Citerar: Darlanio, #20:
En parallell stege med nya regler/betänketider osv är att föredra framför en förändring av den nuvarande.

Japp och detta är på gång om jag har förstått saken rätt (Klicka här och läs lite längre ner i första inlägget).

Lesa
Medlem
#23 Skrivet: 11 Mar 2010 22:44

Jag kan konstatera av inläggen att några riktigt duktiga spelare hoppat av Stegen p.g.a det jag kallar Stegfegisar. Det borde räcka med en uppmaning, att spela alla 4 matcherna på samma sätt!

KingKong67
Medlem
#24 Skrivet: 11 Mar 2010 23:51

Man borde sänka speltiden för försvararen.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 11 Mar 2010 23:53

Citerar: KingKong67, #24:
Man borde sänka speltiden för försvararen.

Larvigt....

Trulz8
Medlem
#26 Skrivet: 12 Mar 2010 02:38

Glyttigt att klaga på stegen är trög men vaddå har man inte lärt sig tålamod från barnsben lär man aldrig lära sig! BASTA!!!

K.ANKA
Medlem
#27 Skrivet: 20 Mar 2010 10:51

Man kan ju använda stegen som ett träningsredskap"om man vill".
D.v.s: Möta betydligt starkare spelare innan man tar ett "riktigt" Parti emot dom eller får dom emot sig i en turnering, då kanske man är lite mer förberedd för vad som komma skall...

tigerace
Medlem
#28 Skrivet: 20 Mar 2010 11:38

Citerar: K.ANKA, #27:
Man kan ju använda stegen som ett träningsredskap

Håller med mig själv!!!

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 20 Mar 2010 11:43

Både som ett träningsredskap OCH tävlingsmetod kan ju vara bra för att använda sej av stegen..Kan vara skoj att kolla hur långt man kan komma upp..Mitt rekord är 9a...utan robothjälp !

nicholas
Medlem
#30 Skrivet: 20 Mar 2010 13:25

loll..... hur orkar man????

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!