| Författare |
Meddelande |
Nörager
Medlem
|
#1 Skrivet: 23 Feb 2010 18:42
Hej, har en fråga jag mötte en person i Allsvenskan, När vi började spela. så tog han fram hörlurar och sin mp3, är det Okej att Lyssna på musik under partiet??? !!!?????? framförallt i Allsvenskan
jag vet inte reglerna så himmlans bra
Jag hade säkert Matt i 6 eller Något stog kanon, men hans musik gjorde att jag inte kunde hålla focus, vill inte säga åt honom, pga inte få dåligt rykte, och osams osv, svara Snälla?
|
Kleimark
Medlem
|
#2 Skrivet: 23 Feb 2010 18:48
Det är inte tillåtet att störa sin motståndare. Hade jag mött honom hade jag kallat på domaren, som hade informerat honom om reglerna. Jag vet dock inte vad som gäller om han inte stör.
|
Ghaban
Medlem
|
#3 Skrivet: 23 Feb 2010 23:45
Klart att man kan fråga om han kan sänka lite eller stänga av? De flesta gör nog det, annars tillkallar man domaren.
|
trulpen
Medlem
|
#4 Skrivet: 24 Feb 2010 00:13 - Redigerad av: trulpen
Citerar: Nörager, #1: hörlurar och sin mp3
Vad jag vet så är det förbjudet att lyssna på musik med hörlurar under partiet. Möjligheten till fusk finns ju (spela in uppläsningar av viktiga varianter i olika öppningar exempelvis, eller slutspelsprinciper o.s.v.). En domare kan ju inte gå igenom en hel mp3-spelare med kanske 2000 titlar bara för att säkerställa att inget fusk föreligger.
Du ska absolut inte acceptera att bli störd av motståndaren (eller någon annan) under partiet. I synnerhet inte på din tid. Och det gäller vare sig det handlar om att hen nynnar, hoppar på stolen, skakar med benen, dansar på bordet, försöker tala med dig eller något annat (inom rimlighetens gräns).
Det går i vanliga fall bra att säga till direkt, men det korrekta förfarandet är att, som Kleimark säger, påkalla domarens uppmärksamhet.
Egentligen får du under partiet bara tala med motståndaren då remianbud ges, avböjs (det räcker med att göra ett drag) eller accepteras (det räcker med att skaka hand).
Efter att ha blivit utsatt för ett antal mer eller mindre medvetna psykningar av olika slag under min korta schackkarriär, så har jag lärt mig att det är lika bra att lära sig idka nolltolerans på en gång. Skit i om motståndaren blir förnärmad. Det är inte viktigt i det här sammanhanget (även om det av sociala skäl kan vara bra att börja med att säga det på ett schysst sätt). Att hen orättfärdigt stör dig är viktigt. Och det är knappast något dåligt att få ett rykte om sig att vara bestämt och visa på integritet.
Blott några tankar om saken.
|
Solar_Plexus
Medlem
|
#5 Skrivet: 24 Feb 2010 11:34
Congratulations Trulpen, on a flawless line of reasoning!
|