Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Sm i Lund 2010
Författare Meddelande
Solar_Plexus
Medlem
#1 Skrivet: 7 Feb 2010 12:01

Har ni observerat att årets Schack-SM är öppet för utländska spelare? Jag har inte hört talas om något kongressbeslut om detta. Finns det några experter här som vet allt om saken? Jag tycker att det verkar vara det ballaste greppet i svenskt schack sen man förbjöd rökning i spellokalen under ett SM!

Solar_Plexus
Medlem
#2 Skrivet: 8 Feb 2010 11:49

Hej allesammans! Jag tänkte att jag skulle envetnas lite i ämnet och fråga om det är någon som vet om det är några utländska spelare som har anmält sig så här långt?

TesseS
Medlem
#3 Skrivet: 8 Feb 2010 12:33

Måste man inte döpa om det från SM til något annat isf?

vpaavola
Medlem
#4 Skrivet: 8 Feb 2010 12:54

Det brukar heta "öppna mästersskap" (öppna svenska, öppna finska osv.)

Kleimark
Medlem
#5 Skrivet: 8 Feb 2010 12:55

Utländska spelare får bara spela i Mästarklassen, klass I, klass II och klass III.

trulpen
Medlem
#6 Skrivet: 8 Feb 2010 12:55

Nja, det går ju att hålla tävlingen som ett öppet mästerskap. Då kan vem som helst delta, men det är endast en viss kategori av spelare som kan erhålla mästerskapstitel.

Anta att bästa svensk hamnar på 4:e plats, så kommer denna ändock att tituleras Sverigemästare.

Jag har dock knapphändig kunskap i ämnet och spekulerar endast. Det är fullt möjligt att just SM-gruppen inte är öppen för spelare som inte är registrerade som ordinarie spelare i Sverige.

Solar_Plexus
Medlem
#7 Skrivet: 8 Feb 2010 13:03

Citerar: Kleimark, #5:
Utländska spelare får bara spela i Mästarklassen, klass I, klass II och klass III.

Dom får ävenledes spela i veteran-allmän och klass IV.
Citerar: trulpen, #6:
Det är fullt möjligt att just SM-gruppen inte är öppen för spelare som inte är registrerade som ordinarie spelare i Sverige.

Alldeles riktigt. SM-gruppen är stängd för utländska spelare.

Scumbag-BigDick-Ramöne
Medlem
#8 Skrivet: 11 Feb 2010 10:06

Citerar: Solar_Plexus, #7:
Alldeles riktigt. SM-gruppen är stängd för utländska spelare.

Tänk vad bra den regeln hade varit att ha i fotbollsallsvenskan... fram för lervällingsrugbyn!!!

AMF1-Amin
Medlem
#9 Skrivet: 11 Feb 2010 14:51

Lika bra att stänga ner alla trådar, robban. nån kan ju bli upprörd av att du ska åka till lund... för att inte tala om att jag ska till Lund!!

Bäst att ta fram stora boforskanonen och blåsa alla åsikter och namn utom moderatorernas egna av banan!

Solar_Plexus
Medlem
#10 Skrivet: 11 Feb 2010 15:06

Temper, temper, temper, Olle! Dra nu i dig ett helrör Marinella och fördriv demonerna och så kommer du tillbaka i ditt vanliga gladlynta digsjälv i morron eller övermorron så är allt gömt och preskriberat!

John_B
Medlem
#11 Skrivet: 11 Feb 2010 17:20

När hålls SM i Lund?

Kleimark
Medlem
#12 Skrivet: 11 Feb 2010 17:24

3-11 juli 2010.

John_B
Medlem
#13 Skrivet: 11 Feb 2010 20:24

Okej.