| Författare |
Meddelande |
Nöragersftw
Medlem
|
#1 Skrivet: 1 Feb 2010 23:18
Tjena
har funderat på en grej, kör man ett riktigt seriöst rankingparti ( en turnering) IRL (in real life) är man tvungen att välja pjäs ? kan inte bonden bara stå på sista raden ? går till te.x a8 sen trycka på klockan ??
OCH en annan sak, är man inne i tidsnöd, båda börjar rycka, och en person Råkar ställa kungen i slag, och personens motståndare tar kungen, kan man inte te.x gå till a8 sen ta Ny kung ??

|
Kleimark
Medlem
|
#2 Skrivet: 2 Feb 2010 00:10
Citerar: Nöragersftw, #1: har funderat på en grej, kör man ett riktigt seriöst rankingparti ( en turnering) IRL (in real life) är man tvungen att välja pjäs ? kan inte bonden bara stå på sista raden ? går till te.x a8 sen trycka på klockan ??
Nej.
Citerar: Nöragersftw, #1: OCH en annan sak, är man inne i tidsnöd, båda börjar rycka, och en person Råkar ställa kungen i slag, och personens motståndare tar kungen, kan man inte te.x gå till a8 sen ta Ny kung ??
Nej.
|
shieldfire
Medlem
|
#3 Skrivet: 2 Feb 2010 07:47
Citerar: Kleimark, #2: Citerar: Nöragersftw, #1:
OCH en annan sak, är man inne i tidsnöd, båda börjar rycka, och en person Råkar ställa kungen i slag, och personens motståndare tar kungen, kan man inte te.x gå till a8 sen ta Ny kung ??
Nej.
Dessutom är att ta kungen ett ogiltigt drag med konsekvenser i vissa situationer
(om jag nu inte minns fel som vanligt)
|
Darlanio
Medlem
|
#4 Skrivet: 2 Feb 2010 11:12
Man måste påtala i ett långparti, även vid tidsnöd, att motståndaren lämnat sin kung i slag (och stänga av klockan samt tillkalla domaren vid behov). Tar man kungen har jag för mig att det är ett feldrag i sig och man själv blir bestraffad för felet (varvid ställningen backas av domaren till före det felaktiga draget, dvs motståndarens drag som ledde till att han lämnade kungen i schack)... har dock aldrig sett någon bli bestraffad med tidskorrigering när de slagit motståndarens kung, bara sett en spelare få en tillsägelse av domaren att man inte fick göra så. Att slå kungen förekommer bara i blixt och jag tror inte ens det är allmänt förekommande längre på klubbarna (man stannar bara klockan och påtalar att man vunnit pga moståndarens feldrag där jag har spelat senast).
|