| Författare |
Meddelande |
bajenager
Medlem
|
#31 Skrivet: 3 Okt 2009 17:35
men kan inte alla 3 gå vidare då istället?
|
tornet
Medlem
|
#32 Skrivet: 3 Okt 2009 17:41
Citerar: bajenager, #31: men kan inte alla 3 gå vidare då istället?
Då måste man ändra reglerna först....och ska tre från den övre divisionen flyttas ner?
Vad tycker de om det?
|
strössel
Medlem
|
#33 Skrivet: 3 Okt 2009 18:02
Citerar: tornet, #30: Citerar: strössel, #24:
Vad har pjäser med saken att göra ?
Om du tycker att pjäser är oväsentliga , kan du inte vara särskilt aktsam om dina....
Jag försöker vara rädd om mina eftersom EN ENDA bonde kan vara avgörande...
Att förvalta sina pjäser är lika viktigt som att förvalta den tid man har i sitt parti...
Men det var bara ett förslag , är lottning bättre än mitt förslag ? Det kanske är det men låt erik göra lottningen.... Låt erik göra lottningen isf.
Om man mattar med bara en springare kvar, smäller väl lika högt som att ha en massa pjäser kvar som man mattar med? Det viktiga är inte pjäserna utan vad men gör med dom man har 
|
vilhelm
Medlem
|
#34 Skrivet: 3 Okt 2009 18:05
Sadrak påpekade att detta kunde hända i en tidigare tråd,Svaret han fick var att lottning skulle ske isåfall allt enligt reglerna.Surt som tusan visst!men det måste ju vara det som gäller!2 vidare oavsett avhopp o dylikt framöver. precis som sagts
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#35 Skrivet: 3 Okt 2009 18:18 - Redigerad av: CAQUELAQ
Det är lottning som står som sista alternativ i wiki-informationen. Själv tycker jag inte om lottning, det låter inte kul att låta slumpen avgöra... och jag ser gärna att vi får en så opartisk lottning som bara möjligt. Jag beskrev bara hur jag kommer att göra om jag blir den som tar ansvaret för lottningen. Om bättre alternativ kan påkommas, så är jag helt med på det!
Hursomhelst, Tornets förslag om pjäspoäng kommer inte på fråga - det är ett alltför stort avsteg från det ursprungliga upplägget. Skrivet ord ska gälla.
Jag har inte hört från Erik än, och i slutändan är det ändå hans ord som väger tyngst.
|
tornet
Medlem
|
#36 Skrivet: 3 Okt 2009 18:21
Citerar: strössel, #33: Om man mattar med bara en springare kvar, smäller väl lika högt som
Så du kan matta med bara en springare GRATTIS
|
Huckleberry
Medlem
|
#37 Skrivet: 3 Okt 2009 18:23
Citerar: tornet, #36: Så du kan matta med bara en springare GRATTIS
Det går, förutsatt att man har kungen kvar. 
|
marbe170
Medlem
|
#38 Skrivet: 3 Okt 2009 18:25 - Redigerad av: marbe170
och motståndaren hjälper till med sina pjäser
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#39 Skrivet: 3 Okt 2009 18:26
Citerar: vilhelm, #34:
Sadrak påpekade att detta kunde hända i en tidigare tråd,Svaret han fick var att lottning skulle ske isåfall allt enligt reglerna.Surt som tusan visst!men det måste ju vara det som gäller!2 vidare oavsett avhopp o dylikt framöver. precis som sagts
Där har du en viktig poäng.
|
tornet
Medlem
|
#40 Skrivet: 3 Okt 2009 18:46
Citerar: marbe170, #38: och motståndaren hjälper till med sina pjäser
...vilket innebär att den som blir mattad går själv in i matten 
|
strössel
Medlem
|
#41 Skrivet: 3 Okt 2009 19:02
Citerar: tornet, #36: Citerar: strössel, #33:
Om man mattar med bara en springare kvar, smäller väl lika högt som
Så du kan matta med bara en springare GRATTIS
Som du kanske känner till så finns alltid kungen kvar på brädet. Men det trodde jag alla visste. Så därför skrev jag inte ut detta.. Men det gäller tydligen att vara VÄ*LDIGT tydlig här.
|
tornet
Medlem
|
#42 Skrivet: 3 Okt 2009 19:23
Om jag förstått dig rätt har du förutom springare även kungen ...självklart...
men inga andra pjäser eller bönder... och jag har bara kungen......du ska alltså sätta matt med din springare ....hur gör du ?
|
strössel
Medlem
|
#43 Skrivet: 3 Okt 2009 19:31
Citerar: tornet, #42: Om jag förstått dig rätt har du förutom springare även kungen ...självklart...
men inga andra pjäser eller bönder... och jag har bara kungen......du ska alltså sätta matt med din springare ....hur gör du ?
Att jag har bara min springare kvar behöver väl inte betyda att DU är helt utan bönder eller pjäser ??? Jag skriver om att pjäsernas mångfalld saknar betydelse. Speciellt vid en mattsättning. Men du tycker att den som har flest pjäser på brädet ska prioriteras vid särskiljning..Det var det jag skrev hmhm om ...
|
Malvan
Medlem
|
#44 Skrivet: 3 Okt 2009 19:47
Citerar: farbrorjo, #18: Jag tycker att de tre berörda får ta ställning till lottning eller ej enligt detta ditt ursprungliga förslag. Ska avsteg ske från gällande principer är det ju i så fall dessa som måste besluta om detta, går inte det får vi hålla oss till vad som har sagts.
Varken Strössel eller jag deltar ju i mästerskapet, men det TL säger är inte så dumt.
|
tornet
Medlem
|
#45 Skrivet: 3 Okt 2009 19:48 - Redigerad av: tornet
hm hm hm ...jag har inte fått svar på frågan...som ställdes till strössel
|
Malvan
Medlem
|
#46 Skrivet: 3 Okt 2009 20:13 - Redigerad av: Malvan
Saken är den att det är tre TL: erik, CAQUELAQ och farbrorjo. Jag tror vi får vänta på besked till de rådslagit.
|
tornet
Medlem
|
#47 Skrivet: 3 Okt 2009 20:31
Citerar: Malvan, #46: Saken är den att det är tre TL: erik, CAQUELAQ och farbrorjo. Jag tror vi får vänta på besked till de rådslagit.
Helt OK
|
jolo4
Medlem
|
#48 Skrivet: 3 Okt 2009 20:53 - Redigerad av: jolo4
Högsta rating går vidare? Tycker inte om lottning.
|
JKnight
Medlem
|
#49 Skrivet: 3 Okt 2009 20:55
Lägsta i så fall, mer imponerade om en lägre rankad vinner över en högre rankad spelare än om högre rankad spelare vinner över en lägre rankad spelare.
|
tornet
Medlem
|
#50 Skrivet: 3 Okt 2009 21:20
Citerar: JKnight, #49: Lägsta i så fall, mer imponerade om en lägre rankad vinner över en högre rankad spelare än om högre rankad spelare vinner över en lägre rankad spelare.
Sunt resonemang
|
strössel
Medlem
|
#51 Skrivet: 3 Okt 2009 22:35
Citerar: tornet, #45: hm hm hm ...jag har inte fått svar på frågan...som ställdes till strössel
Citerar: strössel, #43: Att jag har bara min springare kvar behöver väl inte betyda att DU är helt utan bönder eller pjäser ??? Jag skriver om att pjäsernas mångfalld saknar betydelse. Speciellt vid en mattsättning. Men du tycker att den som har flest pjäser på brädet ska prioriteras vid särskiljning..Det var det jag skrev hmhm om ...
Jo HÄR..Gäller att scrolla.
|
vilhelm
Medlem
|
#52 Skrivet: 5 Okt 2009 23:55
skulle herrarna tornet o sture kunna ta evighetsdiskutionen långt från ämnet i förslagvis pm?Vill inte verka illviljig på nått sätt men bladdret sväljer trådens ursprungliga ämne glupskt..är nämligen på g att presenteras som vinnare i grupp A7 och vill inte att detta ärofyllda ögonblick ska bladdras bort
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#53 Skrivet: 6 Okt 2009 00:11 - Redigerad av: CAQUELAQ
6/10
Jag repeterar resultaten så här långt:
Klass A, Grupp 2 - UNDER UTREDNING
Klass A, Grupp 6
Lejon 1957 (1:a) och leif (2:a) vidare till andra omgången. nickro (7:a) och LasseBerglund (8:a) ramlar ner til Klass B.
Klass A, Grupp 8
Kraftwerk (1:a) och nicholas (2:a) går vidare till andra omgången - yamusaschi (7:a) och Svedjeholmen (8:a) ramlar ner till Klass B.
Klass B, Grupp 3
marbe170 (1:a) och Migrain (2:a) går vidare till omgång 2, medan KGB1 (7:a) och ChrilleAA (8:a) halkar ner i Klass C.
Klass B, Grupp 7
Mickesan (1:a) och Darth_Vader (2:a) går vidare till omgång två, och zita (7:a) och goran1 (8:a) åker ner i Klass C.
Klass B, Grupp 8:
BP42 (1:a) och gzip (2:a) går vidare till omgång två, medan volvo740 (7:a) och VolvoXC90 (8:a) får spela i Klass C nästa år.
Klass C, Grupp 1:
Gilgamesh (1:a) och Boan (2:a) vidare till andra omgången - alven (8:a) och Fiedel (9:a) halkar ner till Klass D.
Klass C, Grupp 2
JKnight (1:a) och björkekärrsvägen (2:a) går vidare till andra omgången. andershoerby (8:a) och Decax (9:a) halkar ner till Klass D.
Klass C, Grupp 3
nipr (1;a) och Chessman går vidare till omgång två. police (7:a) och Culori (8:a) halkar ner i Klass D.
Klass C, Grupp 4
Sicilianbastard (1:a) och Rocknroll (2:a) <inb möte mot Passant> går vidare till andra omgången. soho (7:a) <inb möte mot niklasarmani> och Hokvagen (8:a) hamnar i Klass D till nästa mästerskap.
Klass C, Grupp 5
steven1 (1:a) och Dynamit (2:a) kilar vidare till andra omgången. Spel i Klass D nästa I-Mästerskap blir det för nybörjarn (7:a) och 1876 (8:a).
Klass C, Grupp 8:
caijan 1:a och J_Ahlin 2:a (inb. möte) går vidare till andra omgången. Järnet (7:a) och ingamaria (8:a) halkar ner i klass D till nästa mästerskap.
Klass D, Grupp 6:
Vattumannen (1:a) och Cactus61 (2:a) går vidare till andra omgången. pudas (7:a) och grisaherden (8:a) <inb. möte> halkar ner i Klass E till nästa mästerskap.
|
strössel
Medlem
|
#54 Skrivet: 6 Okt 2009 14:39
Citerar: vilhelm, #52: skulle herrarna tornet o sture kunna ta evighetsdiskutionen
Herre ?? Ingen herre för dej. Jag är en kvinna, tjej, tant eller vad du vill .Men definitivt ingen herre !
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#55 Skrivet: 6 Okt 2009 17:19 - Redigerad av: CAQUELAQ
Beslut om särskiljningen Klass A, Grupp2:
Citerar: KidCurry, #26: Förslag till lottning: Dela upp dem i bokstavsordning som Caquelaq gjorde, där första namnet har siffrorna 1-3, nästa 4-6, resp 7-9. Låt slutsiffran i nästa dragning i LOTTO avgöra. Den vars siffra blir dragen är trea i gruppen och går inte vidare till semifinal.
Citerar: barr, #27: Bra id'e till att göra en transparent lottning. Tänk dock på att det kan sluta med en nolla och att i LOTTO är alla slutsiffror inte lika vanliga (är det inte numren 1-36).
Slutsiffran i JOKER är nog bättre att använda, med tillägget att nolla gör att lottningen skjuts till veckan därpå,
Turneringsledningen, dvs de Tre Bockarna Bruse, har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram till att, precis som det står i turneringsreglerna, lottning ska fälla avgörandet i Klass A, Grupp 2, i enlighet med KidCurrys och barrs förslag ovan, och att
detta förfarande ska gälla för ALLA framtida lottningar.
STEG 1)
bajenager tilldelas siffrorna 1-3.
sadrak tilldelas siffrorna 4-6.
uct2 tilldelas siffrorna 7-9.
STEG 2)
Det är slutsiffran i nästa JOKER-dragning som gäller (onsdag 7e oktober). Den spelare vars siffra blir dragen blir 3:a i gruppen och går inte vidare till nästa omgång. Om slutsiffran i JOKER-dragningen blir '0', är det siffran direkt före '0' som fäller avgörandet.
|
tornado
Medlem
|
#56 Skrivet: 6 Okt 2009 19:51
Citerar: CAQUELAQ, #55: STEG 1)
bajenager tilldelas siffrorna 1-3.
sadrak tilldelas siffrorna 4-6.
uct2 tilldelas siffrorna 7-9.
I detta fall gäller det tre på samma plats....hur blir det om det är två eller fyra som har samma plats ?
|
farbrorjo
Moderator
|
#57 Skrivet: 6 Okt 2009 20:06 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: tornado, #56: I detta fall gäller det tre på samma plats....hur blir det om det är två eller fyra som har samma plats ?
I fallet med två spelare behövs aldrig lottning eftersom någon av dem måste ha haft svart i inbördes möte och går vidare enligt punkt fyra. Fyra spelare ger två nummer var , 1-8, kommer 0 eller 9 upp används näst sista siffran enligt ovan.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#58 Skrivet: 6 Okt 2009 23:17
6/10
Klass C, Grupp7
Berny (1:a) och tranneL (2:a) <inbördes möte mot BethNaren> går hädan mot nästa omgång, medan iroc (7:a) och Hamoh (8:a) ramlar ner i Klass D.
|
BethNahren
Medlem
|
#59 Skrivet: 7 Okt 2009 11:36
Citerar: CAQUELAQ, #58: Klass C, Grupp7
Berny (1:a) och tranneL (2:a) <inbördes möte mot BethNaren> går hädan mot nästa omgång, medan iroc (7:a) och Hamoh (8:a) ramlar ner i Klass D.
Jag fattar inget ?
kan nån förklara på enklare (lätt svenska)sätt!! 
|
farbrorjo
Moderator
|
#60 Skrivet: 7 Okt 2009 11:41
Berny vann på 6 poäng. Då du och tranneL båda hamnade på 5.5 poäng tittar man på första punkten i särskiljningsschemat - inbördes möte. Eftersom tranneL vann när han mötte dig går han vidare till nästa omgång beroende på detta.
|