| Författare |
Meddelande |
CAQUELAQ
Medlem
|
#1 Skrivet: 22 Sep 2009 08:11 - Redigerad av: CAQUELAQ
I den här tråden kommer jag att redovisa resultaten i turneringarna allteftersom de blir färdigspelade. Ni är välkomna att lämna kommentarer, uppmärksamma mig på eventuella felaktigheter, och på annat sätt yttra er mening.
22/9 2009
Klass C, Grupp 8:
caijan 1:a och J_Ahlin 2:a (inb. möte) går vidare till andra omgången. Järnet (7:a) och ingamaria (8:a) halkar ner i klass D till nästa mästerskap.
Klass D, Grupp 6:
Vattumannen (1:a) och Cactus61 (2:a) går vidare till andra omgången. pudas (7:a) och grisaherden (8:a) <inb. möte> halkar ner i Klass E till nästa mästerskap.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#2 Skrivet: 25 Sep 2009 04:32 - Redigerad av: CAQUELAQ
25/9 2009
Klass C, Grupp 4
Sicilianbastard (1:a) och Rocknroll (2:a) <inb möte mot Passant> går vidare till andra omgången. soho (7:a) <inb möte mot niklasarmani> och Hokvagen (8:a) hamnar i Klass D till nästa mästerskap.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#3 Skrivet: 29 Sep 2009 00:25 - Redigerad av: CAQUELAQ
28/9
Klass C, Grupp 2
Den här blev knepig... tre som delad 2:a och två delad 3:a - jaja, det är det här jag INTE får betalt för...
1:a plats JKnight 8 poäng av 8. Den var lätt. Men vilka går vidare av Pankaj, italo. och björkekärrsvägen? Alla på 5 poäng, delad 2:a?
Steg a) Inbördes möte - går ej att särskilja
Steg b) resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig
b1) JKnight - alla förlorade - ingen särskiljning. Vidare till 5te plats - men där är två på 4 poäng - grogg och peter55. Alltså:
Steg c) särskiljning av grogg och peter55 - grogg vinst mot peter55, grogg 5:e plats, peter55 6:e plats.
Steg d) särskiljning grogg - Pankaj förlust, italo och björkekärrsvägen båda vinst mot grogg = Pankaj 4:e plats. OK - nu blir det lättare.
Steg e) inbördes möte italo och björkekärrsvägen 0-1
Resultat: björkekärrsvägen 2:a, italo 3:e plats.
Summa Summarum: JKnight och björkekärrsvägen går vidare till andra omgången.
andershoerby (8:a) och Decax (9:a) halkar ner till Klass D.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#4 Skrivet: 29 Sep 2009 01:17
28/9
Klass A, Grupp 6
Lejon 1957 (1:a) och leif (2:a) vidare till andra omgången. nickro (7:a) och LasseBerglund (8:a) ramlar ner til Klass B.
Klass B, Grupp 8:
BP42 (1:a) och gzip (2:a) går vidare till omgång två, medan volvo740 (7:a) och VolvoXC90 (8:a) får spela i Klass C nästa år.
Klass C, Grupp 1:
Gilgamesh (1:a) och Boan (2:a) vidare till andra omgången - alven (8:a) och Fiedel (9:a) halkar ner till Klass D.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#5 Skrivet: 29 Sep 2009 22:18
29/9
Klass A, Grupp 8
Kraftwerk (1:a) och nicholas (2:a) går vidare till andra omgången - yamusaschi (7:a) och Svedjeholmen (8:a) ramlar ner till Klass B.
Klass B, Grupp 7
Mickesan (1:a) och Darth_Vader (2:a) går vidare till omgång två, och zita (7:a) och goran1 (8:a) åker ner i Klass C.
Klass C, Grupp 3
nipr (1;a) och Chessman går vidare till omgång två. police (7:a) och Culori (8:a) halkar ner i Klass D.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#6 Skrivet: 1 Okt 2009 21:20 - Redigerad av: CAQUELAQ
1/10
Klass B, Grupp 3
marbe170 (1:a) och Migrain (2:a) går vidare till omgång 2, medan KGB1 (7:a) och ChrilleAA (8:a) halkar ner i Klass C.
Klass C, Grupp 5
steven1 (1:a) och Dynamit (2:a) kilar vidare till andra omgången. Spel i Klass D nästa I-Mästerskap blir det för nybörjarn (7:a) och 1876 (8:a).
|
Malvan
Medlem
|
#7 Skrivet: 1 Okt 2009 21:28
Grattis! steven1!
|
palmann3
Medlem
|
#8 Skrivet: 1 Okt 2009 23:01
'
Tillykke med maximum, Steven ..... mycket mycket bra !!
Mange spelare opnår kun fuld score EN gang i deres liv.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#9 Skrivet: 2 Okt 2009 23:55 - Redigerad av: CAQUELAQ
2/10 ................Klass A Grupp 2
Nu blir det skitgöra - 3 spelare i topp på 7 poäng: sadrak, uct2, och bajenager.
Steg 1: inbördes möte - kan ej särskiljas
Steg 2: ordning mot övriga spelare - kan ej särskiljas
Steg 3: Flest antal vinster - kan ej särskiljas
Steg 4: Svarta pjäser vid inb.möte enl. Steg 1) - kan ej särskiljas
Då återstår lottning. (ett tycker jag dåligt sätt att avgöra)
Det är det, eller så kan jag ge alternativet "svart mot 4:e placerade Rögle." i så fall:
Steg 1)
bajenager - rögle: vit - svart
uct2 - Rögle; svart - vit
Sadrak - Rögle: vit- svart..............= uct 2 1:a (svart mot Rögle)
Steg 2) Tvåan utses genom vem som har svart vid inbördes möte:
bajenager - Sadrak - svart - vit......=bajenager 2:a (svart mot Sadrak)
Sammanfattningsvis, Klass A Grupp 2:
uct2 (1:a) och bajenager (2:a) vidare till andra omgången. tedis (8) <inb. mot Kjelle> och Kjellekungsör (9:e) halkar ner i Klass B.
Resultatet kommer förmodligen att diskuteras - det är bara att skriva i tråden och lämna synpunkter: har jag resonerat helt galet? Alla får kommentera och skälla ut mig.
Föredrar ni tre direkt berörda (uct2, bajenager, och Sadrak) att lotten ska fälla avgörandet? Är ni tre oense om min bedömning? - tyck till i så fall!
|
steven1
Medlem
|
#10 Skrivet: 3 Okt 2009 09:35 - Redigerad av: steven1
#7, #8. Tack !
|
uct2
Medlem
|
#11 Skrivet: 3 Okt 2009 10:03
Citerar: CAQUELAQ, #9: Det är det, eller så kan jag ge alternativet "svart mot 4:e placerade Rögle.
Trots att jag skulle vinna gruppen i så fall, så tycker jag lotten bör avgöra. dels fanns inte bestämmelsen när vi startade. Dels tycker jag principiellt att det blir lika mycket slump med så detaljerade särskiljningsbestämmelser som ed lottning. För att ta en parallell, så kan det jämföras med att man inte kan vinna med tusendels sekunder i simning längre, efter Gunnar Larssons berömda OS-guld på 400 medley i OS 1972; det är för små marginaler för att kunna mätas på ett rättvis sätt och så känner jag att det blir i vårt fall också.
Den av oss tre som förlorar lottdragningen kan väl å andra sidan få bli "förstereserv" ifall någon drar sig ur semifinalen? En kuriositet i sammanhanget är att jag hade tur som en tokig i partiet mot just fyran Rögle. Jag satte en bonde tidigt i mittspelet, men fick oförskämt bra kompensation bara genom att göra naturliga drag. Visst skulle jag kunna låtsas som om det vore ett djup positionellt offer, men i verkligheten var det en ren nybörjarbortsättning.
Mitt förslag är alltså lotten, men givetvis ska mina två motståndare få säga sitt också.
Hälsar Christer (uct2)
|
barr
Moderator
|
#12 Skrivet: 3 Okt 2009 10:08
Som utomstående kan jag hoppas på att alla tre kan beredas plats i semifinalen. Jag avundas inte tävlingsledningen.
|
tornet
Medlem
|
#13 Skrivet: 3 Okt 2009 11:05
Om man använder pjäspoäng , den som har flest vinner och den som har näst bäst pjäspoäng blir tvåa. Kan det fungera ?
|
strössel
Medlem
|
#14 Skrivet: 3 Okt 2009 11:28
Citerar: tornet, #13: Om man använder pjäspoäng , den som har flest vinner och den som har näst bäst pjäspoäng blir tvåa. Kan det fungera ?
Hm Hm ??
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#15 Skrivet: 3 Okt 2009 12:44
Citerar: barr, #12: Som utomstående kan jag hoppas på att alla tre kan beredas plats i semifinalen. Jag avundas inte tävlingsledningen.
Jag kan tänka mig att låta alla tre gå vidare - hellre det än att låta lotten fälla avgörandet. Jag ska höra med farbrorjo.
|
tornet
Medlem
|
#16 Skrivet: 3 Okt 2009 12:48
Citerar: strössel, #14: Hm Hm ??
Inte så lätt...men pjäsernas standardvärde Dam=9 Torn=5 Löpare=3 Springare=3
Bonde=1
Räkna ihop poäng i de berörda partierna , skulle förvåna mig om alla har lika pjäspoäng.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#17 Skrivet: 3 Okt 2009 12:52 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: tornet, #16:
Bonde=1
Räkna ihop poäng i de berörda partierna , skulle förvåna mig om alla har lika pjäspoäng.
Det låter liiiiiiiiiite för konstlat - och det nämns inte alls i särskiljningsreglerna, så det blir nog inte av med det, tror jag - då är det nog bättre ifall vi kan låta alla tre gå vidare. Eller vad tycker farbrorjo?
Och vad gäller lottning - vad gör att ni kan lita på att det blir ett rättvist utslag? Jag kan ju sitta här hemma och välja ut vem jag vill, och ni kan inte kolla det. Hur kan ni vara säkra på att det blir en korrekt lottning, när ni inte kan kontrollera själva?
|
farbrorjo
Moderator
|
#18 Skrivet: 3 Okt 2009 12:57 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: CAQUELAQ, #9: Föredrar ni tre direkt berörda (uct2, bajenager, och Sadrak) att lotten ska fälla avgörandet? Är ni tre oense om min bedömning? - tyck till i så fall!
Jag tycker att de tre berörda får ta ställning till lottning eller ej enligt detta ditt ursprungliga förslag. Ska avsteg ske från gällande principer är det ju i så fall dessa som måste besluta om detta, går inte det får vi hålla oss till vad som har sagts.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#19 Skrivet: 3 Okt 2009 13:00
Vi får se vad Erik tycker - jag ska höra efter med honom.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#20 Skrivet: 3 Okt 2009 13:08 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: CAQUELAQ, #15: Jag kan tänka mig att låta alla tre gå vidare - hellre det än att låta lotten fälla avgörandet. Jag ska höra med farbrorjo.
Nu står det faktiskt i reglerna att särskiljning SKA ske - att ändra på den principen nu leder bara till för-virring och kan bidra till en framtida allmän misstro på stabiliteten i systemet.
Alltså: alla tre kan inte gå vidare - särskiljning SKA ske!
Det är nog bäst, tror jag, att det blir de tre inblandade - uct2, bajenager och sadrak - som får säga sitt och ta ställning till min lösning i #9. Jag har kontaktat bajenager och sadrak, så att de kan kommentera snarast.
OBS! Detta sagt innan Erik fått tycka till...
Jag ber utomstående att inte komma med några fler förslag på lösningar - vi har ett inskrivet regelverk redan, och ska följa det, och alltså ändrar vi inget eller lägger till något. Tack på förhand.
PS: Givetvis får alla fortfarande tycka till om det här - forumet är öppet - men lagt kort ligger. Reglerna ska inte ruckas på.
|
uct2
Medlem
|
#21 Skrivet: 3 Okt 2009 14:00
Jag har ju redan sagt mitt,men vill bara poängtera att det är viktigt att arrangörerna tar ett beslut som kan gälla i framtiden också. Vår grupp blir ju ett slags prejudikat, och om samma situation uppkommer fler gånger -- vilket inte alls är osannolikt -- kommer de spelare som berörs då att vilja bli behandlade på samma sätt. Att låta alla tre gå vidare tycker jag låter mest rättvist, men jag talar ju givetvis i egen sak i det aktuella fallet. Men som sagt, eftersom det är det första individuella SO-mästerskapet någonsin, så är det nog smartast att titta på hur man vill att det bäst ska funka i kommande turneringar och inte bara nu, innan tävlingsformen riktigt "satt sig". Att räkna "pjäspoäng" tror jag inte alls är någon bra idé. Det blir lika chansartat som lottning och den som vinner ett avancerat slutspel skulle få färre poäng än den som vinner på en simpel bortsättning i öppningen.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#22 Skrivet: 3 Okt 2009 14:27 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: uct2, #21: Att låta alla tre gå vidare tycker jag låter mest rättvist
Förvisso, men troligast är att vi vidmakthåller principen att särskiljning SKA ske. Erik och de två övriga inblandade ska emellertid få säga sitt, innan vi i tävlingsledningen tar slutgiltigt beslut.
Men jag ville nu bara redovisa för hur jag kommer att genomföra en eventuell lottning.
Steg 1) Jag placerar de inblandade i alfabetsordning:
a) bajenager
b) sadrak
c) uct2
Steg 2) Jag slår en 6-sidig tärning, där 1-2 betyder (a), 3-4 betyder (b) och 5-6 betyder (c). Den spelare, vars nummer kommer upp, blir 1:a.
Steg 3) spelarna i bokstavsordning, a) och b). Jag slår en 6-sidig tärning, där 1-3 betyder (a) och 4-6 betyder (b). Den spelare, vars nummer dyker upp, blir 2:a.
Så, där har ni förutsättningarna.
|
uct2
Medlem
|
#23 Skrivet: 3 Okt 2009 14:57
Citerar: CAQUELAQ, #22: Men jag ville nu bara redovisa för hur jag kommer att genomföra en eventuell lottning.
Ditt förslag är väl ok för mig, men återigen, håller det i framtiden? Jag förmodar att du, CAQUELAQ, inte känner någon av oss inblandade personligen, men ju fler turneringar som spelas, desto svårare blir det att hitta en "opartisk" tärningskastare. Erik är ju uppenbart en jävel på det tekniska; känner inte han (eller någon annan) till något sätt att slumpa fram en vinnare med hjälp av datorprogram som är transparent för mer än en person?
Som sagt tjafsar jag bara för att ni sätter prejudikat, oavsett vem som gynnas just nu.
--Rättvisa framför allt, som Gammel-Maja i Domkyrkotornet brukade säga!
|
strössel
Medlem
|
#24 Skrivet: 3 Okt 2009 15:18
Citerar: tornet, #16: Citerar: strössel, #14:
Hm Hm ??
Bonde=1
Vad har pjäser med saken att göra ? Spelar ingen roll om man vinner med flera pjäser kvar. Är det bättre menar du ?? Hm hm än en gång..
|
sture_lindberg
Medlem
|
#25 Skrivet: 3 Okt 2009 15:30
Citerar: farbrorjo, #18: Ska avsteg ske från gällande principer är det ju i så fall dessa som måste besluta om detta,
Spelare kan väl inte själva få bestämma efteråt hur reglerna ska vara? Om dessa principer ska gälla i framtida turneringar, så får ni det jobbigt i framtiden ärade tävlingsledning .
|
KidCurry
Medlem
|
#26 Skrivet: 3 Okt 2009 16:02
Förslag till lottning: Dela upp dem i bokstavsordning som Caquelaq gjorde, där första namnet har siffrorna 1-3, nästa 4-6, resp 7-9. Låt slutsiffran i nästa dragning i LOTTO avgöra. Den vars siffra blir dragen är trea i gruppen och går inte vidare till semifinal.
|
barr
Moderator
|
#27 Skrivet: 3 Okt 2009 16:08 - Redigerad av: barr
Citerar: KidCurry, #26: Låt slutsiffran i nästa dragning i LOTTO avgöra.
Bra id'e till att göra en transparent lottning. Tänk dock på att det kan sluta med en nolla och att i LOTTO är alla slutsiffror inte lika vanliga (är det inte numren 1-36).
Slutsiffran i JOKER är nog bättre att använda, med tillägget att nolla gör att lottningen skjuts till veckan därpå,
|
KidCurry
Medlem
|
#28 Skrivet: 3 Okt 2009 16:10
Blir det nolla tar man näst sista siffran, blir det också en nolla den tredje sista osv.
|
KidCurry
Medlem
|
#29 Skrivet: 3 Okt 2009 16:11
Håller med om att JOKER är bättre av ovan nämnda skäl.
|
tornet
Medlem
|
#30 Skrivet: 3 Okt 2009 17:21
Citerar: strössel, #24: Vad har pjäser med saken att göra ?
Om du tycker att pjäser är oväsentliga , kan du inte vara särskilt aktsam om dina....
Jag försöker vara rädd om mina eftersom EN ENDA bonde kan vara avgörande...
Att förvalta sina pjäser är lika viktigt som att förvalta den tid man har i sitt parti...
Men det var bara ett förslag , är lottning bättre än mitt förslag ? Det kanske är det men låt erik göra lottningen.... Låt erik göra lottningen isf.
|