Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Snabbaste möjliga patt
Författare Meddelande
the-best2
Medlem
#1 Skrivet: 21 Jul 2008 10:06 - Redigerad av: the-best2

Här är den snabbaste möjliga pattställningen. Gissa hur många drag det tar innan du kollar. Partiet spelades av två svenska juniorer.
FÅr skriva lite så att man inte ser innan man öppnar posten.

jolo4
Medlem
#2 Skrivet: 21 Jul 2008 10:36

Här är en rätt trevlig. Snabbaste möjliga utan att nåågon pjäs blir tagen.

Carnicero
Medlem
#3 Skrivet: 21 Jul 2008 11:26

Citerar: the-best2, #1:
Partiet spelades av två svenska juniorer

Ja, JSM -96 om jag inte missminner mig. Ursprungligen så lär det väl vara en komposition av någon. Tror dessutom att domaren inte uppskattade detta påhitt utan dömde partiet 0-0!

Special_Observer
Medlem
#4 Skrivet: 21 Jul 2008 16:06

Citerar: Carnicero, #3:
Tror dessutom att domaren inte uppskattade detta påhitt utan dömde partiet 0-0!

Det ser onekligen en aning uppgjort ut

MalmöLeif
Medlem
#5 Skrivet: 22 Jul 2008 03:50 - Redigerad av: MalmöLeif

Namn på de spelande:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=13391 37

Ett påhitt av den kände Sam Loyd

johan607
Medlem
#6 Skrivet: 31 Jul 2008 09:04

Citerar: Carnicero, #3:
Tror dessutom att domaren inte uppskattade detta påhitt utan dömde partiet 0-0!

Han ska döma 1/2 1/2!

Allfader
Medlem
#7 Skrivet: 31 Jul 2008 11:09

Citerar: johan607, #6:
Han ska döma 1/2 1/2!

Självklart inte. Att komma överens om slutresultatet i förväg är mot reglerna och ska bestraffas.

Oskar_Pålsson
Medlem
#8 Skrivet: 31 Jul 2008 11:26

Jag håller med johan607, det borde dömas som remi.
Två spelare som är överens om remi spelar remi. Antingen kommer de överens på förhand eller under partiet. Hur många partier har man inte sett där det blivit remi efter 5-6 drag? Det är ännu värre, eftersom båda är med på remi - men sett till ovanstående pattsituationen så bjöd de åtminstone publiken på en kul grej - vilket är ovanligt inom schacket.

Hellre såna remier än en tråkig fransk variant i fem drag och sedan remi.

Elrey
Medlem
#9 Skrivet: 31 Jul 2008 12:47

Citerar: Allfader, #7:
Självklart inte. Att komma överens om slutresultatet i förväg är mot reglerna och ska bestraffas.

Var i "reglerna" kan man läsa om det?

Allfader
Medlem
#10 Skrivet: 31 Jul 2008 18:38

Citerar: Elrey, #9:

§12: Spelarnas uppförande
§12.1. Spelarna får inte agera på något sätt som gör att schackspelet råkar i vanrykte.

Genom att komma överens om ett resultat bryter spelarna mot §12.1. Självklart för de flesta, men tydligen inte för alla.

12.8. Partiet är förlorat för en spelare som framhärdar i vägran att följa Schackreglerna.
Motståndarens poäng ska bestämmas av domaren.
12.9. Om båda spelarna befinnes skyldiga enligt § 12.8, ska partiet förklaras
förlorat för båda spelarna.

Slutsats: 0-0 är rätt dömt.

unikum
Medlem
#11 Skrivet: 31 Jul 2008 19:25

Citerar: Allfader, #10:
Citerar: Elrey, #9:

§12: Spelarnas uppförande
§12.1. Spelarna får inte agera på något sätt som gör att schackspelet råkar i vanrykte.

Genom att komma överens om ett resultat bryter spelarna mot §12.1. Självklart för de flesta, men tydligen inte för alla.

12.8. Partiet är förlorat för en spelare som framhärdar i vägran att följa Schackreglerna.
Motståndarens poäng ska bestämmas av domaren.
12.9. Om båda spelarna befinnes skyldiga enligt § 12.8, ska partiet förklaras
förlorat för båda spelarna.

Slutsats: 0-0 är rätt dömt.

Excellent slutsats och bra sammanfattning.

GM-DarkSide
Medlem
#12 Skrivet: 31 Jul 2008 19:27

Hur fort kan man komma till en ställning där det är patt för båda sidor, utan pjäsbyten

Linus-Eriksson
Medlem
#13 Skrivet: 31 Jul 2008 22:53

Citerar: GM-DarkSide, #12:
Hur fort kan man komma till en ställning där det är patt för båda sidor, utan pjäsbyten

Oändligt fort!

GM-DarkSide
Medlem
#14 Skrivet: 31 Jul 2008 23:05

Jag tar det som att du menar det skulle ta oändligt med drag, men jag är helt säker på att det går.

Linus-Eriksson
Medlem
#15 Skrivet: 31 Jul 2008 23:25

rackarns.. trodde det var en luring..

Men låt säga att vi har slutställningen klar, vilket drag skulle kunna vara det sista? som gör att ingen kan flytta en pjäs.
..
Jag kom på mig själv, det är förmodligen möjligt ja..

MalmöLeif
Medlem
#16 Skrivet: 1 Aug 2008 00:26

T.ex. en bonde som blockeras av motståndarens bonde eller springare eller löpare..

Elrey
Medlem
#17 Skrivet: 1 Aug 2008 10:45

The Bobby Fischer controversies

FIDE found itself involved in some controversies relating to the American player Bobby Fischer. The first was when Fischer alleged that at the 1962 Candidates Tournament in Curaçao: the Soviet players Tigran Petrosian, Paul Keres and Efim Geller had pre-arranged to draw all their games; and that Victor Korchnoi, another Soviet player, had been instructed to lose to them (Fischer had placed 4th, well behind Petrosian, Keres and Geller). Grandmaster Yuri Averbakh, a member of the Soviet delegation at the tournament, said in 2002 that Petrosian, Keres and Geller privately agreed to draw their games, and a statistical analysis in 2006 supported this conclusion.[16][17] FIDE responded by changing the format of Candidates Tournaments from multi-round round-robin to a knock-out series of elimination matches.

källa: The Bobby Fischer controversies, WIKIPEDIA

Det är väldigt subjektivt hur man bedömer och dömer efter §12.1.

Allfader
Medlem
#18 Skrivet: 1 Aug 2008 11:42

I ditt fall med de ryska spelarna kan man inte påvisa att ryssarna kom överens om remierna i förväg. Det finns faktiskt en möjlighet att de var nöjda med remi och accepterade det resultatet. I fallet om de svenska spelarna i Skol-SM är det uppenbart att det är överenskommit i förväg och därmed spelförstörelse.
Vad har det med schackets idé som spel och sport att göra om man spelar upp ett sådant parti? Det kan inte vara annat än till skada för schacket.

Malvan
Moderator
#19 Skrivet: 1 Aug 2008 11:50

Jag har inte jämfört alla drag, men kolla tråden Partisamlingar, inlägget om remipartier och partiet med rubriken "All the pieces on the board, and....A DRAW IN JUST 13 MOVES!?". Är det inte samma?

Du måste logga in för att kunna posta!