Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ang.schackmotor.
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
matt_schack
Medlem
#1 Skrivet: 1 Okt 2005 13:24

Det finns ju de som använder sig av en sådan.
Är det lättare att vinna med en sådan?
/ /
(e)

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 21 Feb 2010 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

......

shieldfire
Medlem
#3 Skrivet: 21 Feb 2010 18:55

crap here we go again...

Ja, oftast;
och använd inte en om ni inte kommer överens om det.
Så slipper vi fler forumkrig.

Ghaban
Medlem
#4 Skrivet: 22 Feb 2010 18:30

Det går ju inte att bevisa att någon använder motor så det är väl klart att man får göra det. Men det är ju trevligt om folk spelar med öppna kort.

pf3016
Medlem
#5 Skrivet: 22 Feb 2010 18:52

klart det går att bevisa om någon använder motor, men du måste vara en skicklig spelare för det. Droppa nu denna tråd och sök efter redan existerande trådar om schackmotorer så slipper vi dåliga humör och tråkiga meddelanden här på forumet..

zohar
Moderator
#6 Skrivet: 22 Feb 2010 18:54

Citerar: shieldfire, #3:
crap here we go again...

Nej, det är Sture som öppnar en 5 år gammal tråd.

http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85 340

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 22 Feb 2010 19:04

Öppnar? var bara nyfiken på tråden.
Citerar: sture_lindberg, #2:
......

Skrev inte ens någon kommentar..

Kleimark
Medlem
#8 Skrivet: 22 Feb 2010 19:06

Citerar: sture_lindberg, #7:
Skrev inte ens någon kommentar..

Jag såg vad du skrev, men du har nu redigerat texten.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 22 Feb 2010 19:10

Jag skrev inget negativt om schackmotorer hur som helst.

machucado
Medlem
#10 Skrivet: 22 Feb 2010 20:00

Citerar: matt_schack, #1:
Det finns ju de som använder sig av en sådan.
Är det lättare att vinna med en sådan?
/ /
(e)

Det finns ingen sådan användare

Citerar: zohar, #6:
Nej, det är Sture som öppnar en 5 år gammal tråd.

Ghaban
Medlem
#11 Skrivet: 22 Feb 2010 20:28

Citerar: pf3016, #5:
klart det går att bevisa om någon använder motor, men du måste vara en skicklig spelare för det. Droppa nu denna tråd och sök efter redan existerande trådar om schackmotorer så slipper vi dåliga humör och tråkiga meddelanden här på forumet..

Klart att du inte kan bevisa det. Kanske om du befinner dig samtidigt som spelaren använder motorn, annars kan du bara troliggöra det med hjälp av din egna erfarenhet, men det är ju knappast något bevis.

el_maestro_
Medlem
#12 Skrivet: 22 Feb 2010 20:34

Citerar: Ghaban, #11:
Klart att du inte kan bevisa det

Japp; det stämmer.

KingKong67
Medlem
#13 Skrivet: 23 Feb 2010 16:33

Det går ju att prova motståndarens drag i ett program. Stämmer hans drag 9 ggr av 10 med programmets förslag är det troligen en dator man spelar mot..

shieldfire
Medlem
#14 Skrivet: 23 Feb 2010 17:00

Under förutsättning att du passerat öppningen, och inte spelar mot en GM...

asvo
Medlem
#15 Skrivet: 23 Feb 2010 17:59

Citerar: KingKong67, #13:
Stämmer hans drag 9 ggr av 10 med programmets förslag är det troligen en dator man spelar mot..

Ofta är det så att i en komplicerad ställning är inte programmets föreslagna drag ens vid mycket högt djup de rätta då kan en erfaren o kunnig spelare ana detta och analyserar vidare för att till slut göra ett bättre drag ibland blir man ändå osäker och liksom vid närschack få göra draget på intention .
Möter en bra spelae en dålig spelare räcker det att anv. programmets förslag någon gång ibland om det kärvar till sej och detta går ju inte att upptäcka .

Ghaban
Medlem
#16 Skrivet: 23 Feb 2010 18:19

Citerar: KingKong67, #13:
Det går ju att prova motståndarens drag i ett program. Stämmer hans drag 9 ggr av 10 med programmets förslag är det troligen en dator man spelar mot..

Troligen ja, men säkert? Nej.

KingKong67
Medlem
#17 Skrivet: 24 Feb 2010 01:08

Säker kan man aldrig vara men om man tror att det är en mänsklig hjärna så får man ta och spela några matcher mot killen med hjälp av datorstöd.Håller han jämna drag med Fritz 9 an eller liknande program så har man enligt mig antigen en tio i topp världs spelare på andra sidan tråden eller en som tar hjälp av ett schackprogram.

tornet
Medlem
#18 Skrivet: 24 Feb 2010 06:24

Jag spelade ett antal partier mot X och jag vann nästan alla. Så helt plötsligt förlora jag alla partier mot X . Blev helt utspelad varje gång. I detta fall är det helt klart att X använde motorhjälp....

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 24 Feb 2010 10:04

Citerar: tornet, #18:
Jag spelade ett antal partier mot X och jag vann nästan alla. Så helt plötsligt förlora jag alla partier mot X . Blev helt utspelad varje gång. I detta fall är det helt klart att X använde motorhjälp....

Han kanske spelade blixt i de han förlorade men tröttnade och började med övrig hjälp som finns förutom motoranalys som öppn.slutspel böcker m.m. m.m . s.k klassisk korr

zohar
Moderator
#20 Skrivet: 24 Feb 2010 10:30

Inget av ovanstående gäller som bevis. Och eftersom det är tillåtet i korr så finns det inget att göra annat än att inte spela mot de man misstänker har ett programstöd. Här väcks inga åtal.
http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85 340

asvo
Medlem
#21 Skrivet: 24 Feb 2010 10:49

Citerar: zohar, #20:
Och eftersom det är tillåtet i korr så finns det inget att göra annat än att inte spela mot de man misstänker har ett programstöd.

Alltid bra för dem som vill ha bra motstånd på så sätt blir man också själv bättre

Ghaban
Medlem
#22 Skrivet: 24 Feb 2010 11:28

Citerar: tornet, #18:

Fortfarande bara ett troliggörande, inte alls ett bevis.

mackobae
Medlem
#23 Skrivet: 24 Feb 2010 12:50

Spelar det någon roll? Den som vill bli bättre i schack använder givetvis inte datorer och sånt under partiet, utan först efter som hjälpmedel för att gå igenom sina partier och förstå vad som gick fel (eller rätt).
Om man inte gillar en mostståndare, misstänkter fusk, är det ju bara att ignorera denne...

asvo
Medlem
#24 Skrivet: 24 Feb 2010 13:31

Citerar: mackobae, #23:
Den som vill bli bättre i schack använder givetvis inte datorer och sånt under partiet, utan först efter som hjälpmedel för att gå igenom sina partier och förstå vad som gick fel (eller rätt).

Många tycker så men jag anser man lär bättre genom att anv. motoranalys m.m på rätt vis ( man bör ju själv hitta drag innan motoranalysen kopplas in ) men det är ju inte så kul att möta dem som spelar enbart efter eget huvud förstås fördå blir det ofta inte teoretiskt intressant .

KingKong67
Medlem
#25 Skrivet: 24 Feb 2010 19:48

Såg en intervju med "gamle Kasparov"där han utryckte att mänskligt sunt furnuft i sammarbete med ett starkt program i en stark processor ger den bästa schacken.

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 24 Feb 2010 20:12

Citerar: KingKong67, #25:
Såg en intervju med "gamle Kasparov"där han utryckte att mänskligt sunt furnuft i sammarbete med ett starkt program i en stark processor ger den bästa schacken.

Här på sO finns flera spelare som skulle ha vinstchans i SM i korr !

Kleimark
Medlem
#27 Skrivet: 24 Feb 2010 20:16

Inte bara vinstchans. En på sO vann SM förrförra gången som det avgjordes. En annan kom bara tvåa i något SM.

nicholas
Medlem
#28 Skrivet: 24 Feb 2010 20:23

var det jag?

___o0o___
Medlem
#29 Skrivet: 24 Feb 2010 22:45

Jag kan bara hålla med. För att vinna över jämnstarka motståndare i korrschack, duger det inte att enbart låta schackmotorn tugga sig ner på djupet. Ett sådant spel (om man nu kan kalla det för spel) leder på sin höjd till remi.

Den mänskliga intuitionen, eller som Kasparov sa: mänskligt sunt förnuft, i kombination med den rationellt "tänkande" schackmotorn, är det vinnande receptet.

För intresserade kan jag som exempel ta mitt senaste parti mot Why_Not, så föreslog min motor 42. Nf1 på ett mycket stort djup, men jag gillade inte detta drag av flera skäl (bl.a. är ju en springare på kantlinje bara en halv springare), så jag sökte alternativt drag och fann att 42. c5 ! var ett betydligt bättre drag

Så ett tips till alla motorspelare. Testa era intuitiva drag på djupet. Det visar sig ibland, att dessa kan vara superdrag som motorn av något skäl ratat.

Jag funderar på att ställa upp på SM någon säsong när tid för detta finns. Kan ju vara kul att se var man står.

Är det någon som vet hur man kvalar in / anmäler sig ?

Batista77
Medlem
#30 Skrivet: 24 Feb 2010 22:50

http://www.schack.se/SSKK/

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!