Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackbräde för tre spelare...
Författare Meddelande
Stripes
Medlem
#1 Skrivet: 5 Maj 2005 14:45

Någon här som har provat detta?

zohar
Moderator
#2 Skrivet: 6 Maj 2005 09:51

En kompis till mig snickrade ihop ett roligt fyrmannaschack, men tre... nej.

tedis
Medlem
#3 Skrivet: 6 Maj 2005 11:52

Schock har vi spelat länge i Västerås där jag är uppvuxen. 4, 6, 8 eller fler spelare. Tar jag t ex en vit springare får jag ge den till en lagkompis och han sätter in den var som helst på sitt bräde. Alla har en kvart var i tid och första lag till tex 10 vinster vinner, hur kul som helst men håll er i ett annat rum än vanlig schack för det blir högljutt.

Stripes
Medlem
#4 Skrivet: 10 Maj 2005 23:10

Jag har provat på detta som Tedis nämner...(4-mannaspel)

Och jag instämmer...

Det är mycket kul, men det blir rätt högljutt och livat...

- Schack för tre personer har jag dock inte provat på alls...

(Sådant schack kräver nämligen ett helt annat schackbräde...)

- Det finns nämligen speciellt utvecklade schackbräden som är avsedda just för tre spelare...

Varje spelare har alltså en full uppsättning pjäser...
D.v.s. det står från början inte 32 pjäser på brädet utan istället 48....
Med tre kungar...tre damer, sex torn o.s.v....

- Vinner gör den som först lyckas sätta matt...
(på någon av sina motståndare)

- De andra BÅDA spelarna har förlorat..
(oavsett vilken av deras kungar som står i mattläge)

- Detta måste ge många mycket unika och strategiskt väldigt invecklade situationer, eftersom man kan ju hjälpa en av sina motståndare att undvika matt...
- Samtidigt som man kan utnyttja att en annan har satt press på den tredjes kung...
- Man kan ju t.o.m. blir tvingad att offra sina bästa pjäser för att kunna rädda en motspelare...

- Jag vet inte hur bra dessa spel fungerar i praktiken, men när läser om och funderar kring det hela, så tycker man ändå att det vore rätt kul att höra något omdöme från någon som har provat på...

Fungerar detta något vidare?

leif
Medlem
#5 Skrivet: 11 Maj 2005 00:17

I (s)chock använder man ju fler bräden ( se t.ex. http://www.mskschack.se/schacksorter.html) och det känns ung. som rundpingis när man spelar det. Så nu måste du förklara Stripes: Använder man ett eller flera bräden då man är tre spelare ("speciellt uvecklat bräde"?!), och var kan man läsa om det? Kule verkar det i a.f.

Mayo
Medlem
#6 Skrivet: 11 Maj 2005 08:29

Schackkompaniet i Stockholm (och säkerligen i Göteborg också) säljer 3-spelar-bräden. De ser rätt roliga ut men jag har aldrig testat.

Captain Nemo
Medlem
#7 Skrivet: 11 Maj 2005 08:37

Ja Schack-kompaniet har det. Brädet kostar 380 :-. ser kul ut!
http://www.schack-kompaniet.com/Schackmaterial.html

leif
Medlem
#8 Skrivet: 11 Maj 2005 23:06

Häftigt (6). Om inte rundpingis så verkar det vara lite liknande kinaschack. Det vore kul att testa!

Stripes
Medlem
#9 Skrivet: 12 Maj 2005 14:06

Schackbräde för tre spelare...

- Jag hörde talas om detta första gången för en sådär 10 år sedan...
Det va en svensk konstnär som hade gjort ett sådant bräde till en utställning...
Temat vid den den utställningen handlade om att bryta upp stereotypa mönster...
- Och vad har egentligen varit så stereotypt och välbekant genom tiderna som utformningen på ett schackbräde?

Därefter hade det väckts intresse från besäkarna på utställningen angående att spela på detta bräde också...
Den gången för 10 år då de visade om detta bräde på Tv så höll de precis på att provspela och utveckla regler...
(Landet Runt med Lars-Thure Ljungdahl)

- Jag tror dock att schackkompaniets bräde ser aningen annorlunda ut än vad den här konstnären åstadkom...
På konstnärens bräde bytte nämligen löparens diagonal färg på mitten av brädet...
- Det ser inte ut att vara så på schackkompaniets senare version...

Att brädet är spelbart är ju helt säkert, men frågan är hur man flyttar de olika pjäser i mitten av brädet...

Ted_Logic
Medlem
#10 Skrivet: 12 Maj 2005 14:56

Jag har ett sådant schackbräde, jag köpte det i Prag för ca 500 kronor. Det verkar väldigt kul med många intressanta möjligheter, men jag har inte hittat några som vill testa att spela det :(

Stripes
Medlem
#11 Skrivet: 12 Maj 2005 15:20

Jo, det är ju detta som är problemet...

- Det kan vara nog så svårt att hitta EN motståndare att möta...
Att då leta upp två samtidigt är ju förstås än värre...

- Fast jag gissar att eftersom varje spelare bara gör en tredjedel av dragen, så
kan i alla fall både riktigt duktiga och sämre schackspelare få jämna partier mot varann på denna typen av bräde...
- Så man behöver nog inte leta efter jämbördiga spelare i alla fall...
D.v.s. En duktig spelare mot 2 dåliga motståndare...
( Det blir så automatiskt om alla vid bordet vill vinna )

- Det borde vara kul att ta med ett sådant bräde till en schackklubb...

Efter de vanliga seriematcherna så finns det alltid någon som fortfarande är sugen...
Och dessutom kan det ju vara någon som har frirond också...?

Franco
Medlem
#12 Skrivet: 12 Maj 2005 15:34

Det dåliga är bara att om en av spelarna blir satt i schack matt så förlorar den andra också. Dvs den som gör så att EN av spelarna blir schack matt vinner hela partiet.

Captain Nemo
Medlem
#13 Skrivet: 12 Maj 2005 15:50

Idéen med måste vara att alla ska spela mot alla, dvs man skall inte tjäna på att spela i lag.

Franco
Medlem
#14 Skrivet: 12 Maj 2005 15:55

men det är just så det är. man måste nästan köra i lag. om du t.ex ser att en av motståndarna nästan är schack matt så måste du rycka in och hjälpa personen i fråga för annars förlorar även du.

Franco
Medlem
#15 Skrivet: 12 Maj 2005 15:59

men sen är det klart att man inte kan köra i lag till 100%. det är lite klurigt tycker jag man kan varken köra i lag eller låta bli. man måste hitta nån sorts "balans" helt enkelt.

Stripes
Medlem
#16 Skrivet: 12 Maj 2005 16:20

Exakt Franco...
- Det måste vara en viss balans...

En annan sak också...

- Att två spelare genom ett helt parti kan byta bort pjäser jämt hela tiden och därmed sluta på remi är inte helt ologiskt...
(Är man däremot tre istället så kommer det aldrig kunna bli så...)

Det borde helt enkelt vara oerhört svårt att spela remi...!!!

Ted_Logic
Medlem
#17 Skrivet: 12 Maj 2005 16:45

Bra tänkt :) Dessutom tycker jag att det vore kul om man är tvungen att rädda en spelare för att rädda sig själv! Det ger en alldeles ny dimension till spelet!

leif
Medlem
#18 Skrivet: 13 Maj 2005 01:00

Efter de här inläggen tycker jag Fischerrandom vara mer tilltalande: Man spelar på ett vanligt bräde, ett vanligt parti, MEN man lottar om var pjäserna på första/åttonde raden ska stå.

Stripes
Medlem
#19 Skrivet: 13 Maj 2005 17:27

Fisherrandom......Ett spelsätt som:

- För duktiga spelare innebär att den som lyckas dra lott bra...Vinner...

- För dåliga spelare så har det däremot ingen betydelse eftersom deras drag är i det närmaste slumpmässiga redan från början... ;)

Fisherrandom och Schack för tre spelare är kanske lite av varandras motstatser...

Schack för tre personer... - Här borde finnas utrymme för väldigt många geniala strategier och spelidéer...

Fisherrandom.... - Här kan borde man kunna lära sig mycket om positioner och positionsförbättningar...

- Sammantaget kan man nog säga att olika spelartyper kommer sannolikt ha ganska olika åsikt om vilket som är bäst eller roligast...

zohar
Moderator
#20 Skrivet: 11 Jan 2007 14:41

Kul med olika varianter på schack;
På min gamla skola (Katedralskolan i Lund) har man numera en "golvschackförening" som utspelar sig på skolsalarnas rutiga golv. Deras motto är "Ty golvet är ju rutigt!". Lundensisk humor...

göran
Medlem
#21 Skrivet: 11 Jan 2007 16:29

Jag har gjort ett 3-manna-schackbräde själv på en tretexplatta.
Det var inget svårt. Jag har dock aldrig spelat.
Någon som kan något om 3-D schack. Var kan man läsa om regler och hur är
brädan gjord?

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 11 Jan 2007 16:38

Fyrmanna-schack eller parschack har jag provat ett par ggr.Använder bara vanligt bräde
och spelar i lag om två i varje lag. Gäller att hålla reda på sin tur att dra.Kanske går det göra program för det.

zohar
Moderator
#23 Skrivet: 12 Jan 2007 12:10

Vore något för programmerarna, om det var datorprogram du syftar på. Jag har också spelat 4-mannaschack. Min kompis tillverkade ett, med extrarutor för varje spelare. Kul!

thunderstorm
Medlem
#24 Skrivet: 12 Jan 2007 12:58 - Redigerad av: thunderstorm

Här är en bild på ett schack för 3 spelare:
Bild

Här kan man köpa ett bräde:
Schack kompaniet

Du måste logga in för att kunna posta!